torsdag 10 maj 2012

Detta är vad jag har misstänkt länge

Man har upptäckt att barn som är födda sent på året tenderar att oftare få diagnosen ADHD för att de anses omogna: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/adhd-kan-vara-omognad-hos-manga-pojkar. Jag har länge sagt att eftersom ADHD kan växa bort så handlar det nog snarare om att barnen inte är skolmogna men får diagnosen ADHD. Inte särskilt rättvist. Det "roliga" i detta är att Centrum för ADHD tror att det snarare är så att barn tidigt på året inte får någon diagnos alls och att de kanske borde fått det: http://www.dn.se/nyheter/sverige/adhd-center-fler-borde-fa-diagnosen.
Enligt Centrum för ADHD har de aldrig mött någon missnöjd förälder för att barnen har fått en diagnos. Självklart inte! Många föräldrar har inte tid med sina barn utan blir glada för att de får en diagnos eftersom då är det ju i alla fall inte föräldrarna det är fel på att barnen inte kan uppföra sig som förväntas i skolan. Jag blir så trött! Precis som många av kommentarerna på artikeln säger så har man vetat sedan 25 år tillbaka att i hockey är den största delen spelare födda tidigt på året eftersom, hör och häpna, de är större till växten, visar större mognad etc. Inför skolstart två gånger om året så blir det säkerligen lugnare i klasserna i skolan och så kanske till och med diagnoserna för ADHD sjunker. Den som lever får se ;)

2 kommentarer:

  1. No shit, Sherlock. Jag håller verkligen med dig!! Och själv började jag skolan ett år för tidigt - så poppis på 70-talet men väldigt sällsynt idag, bra nog! I vår klass var vi 3 som var ett år yngre...

    SvaraRadera
  2. Håller med,man skulle ha skolstart 2 ggr per år.Det var meningen Du skulle börja ett år innan, men jag valde att låta Dig vänta, då jag minns att vi i klassen hade ngn som börjat för tidigt. På alla idrottsdagar fick de inte var med oss utan tävla med de som gick i årskursen över. I Svedala hade vi många idrottsdagar, DM, och olika turneringar, is-hockey, basket boll, handboll mfl.Jag kommer ihåg att vi tyckte det var trist, att inte hela klassen med läraren fick vara tillsamans.

    SvaraRadera