tisdag 8 maj 2012

En dag

Igår kväll läste jag ut en av mina födelsedagsbäcker, En dag av David Nichols. Jag började på den förra veckan så det har gått relativt snabbt för mig att läsa ut den, med tanke på all planering kring distriktssammandrag, Leksandsrundan och övrig träning.

Boken var bra skriven (eller översatt beroende på hur man ser det). Vi kanske ska kalla det att historian som berättades var riktigt bra. En dag handlar om Emma och Dexter som spenderar en natt tillsammans då de tagit examen sommaren 1988. Man får sedan följa deras liv som de lever parallellt med varandra utan att vara tillsammans. Ett tydligt tema i boken är att man vet inte vad man har även om det är mitt framför en. En kärlekshistoria helt enkelt och enligt de senaste kulturnyheterna så verkar det som att det är böcker om kärlek som kommer att vara på frammarsch den närmsta tiden. Skönt tycker jag då jag inte gillat deckargenren över huvud taget. Nåväl, språket i En dag är hela tiden framåtdrivande och jag ville läsa vidare oavsett vilken tidpunkt på dygnet jag tog fram boken. Dock blev jag rejält besviken på slutet, det kändes lite som att David Nichols inte riktigt visste vad han skulle göra med de två huvudkaraktärerna. Kanske kommer någon författare att skriva ett alternativt slut till boken eller om En dag blir en film så får vi kanske se ett annat slut. Kanske ett slut som jag skulle vara mer nöjd med, men det får framtiden utvisa. Oavsett så kan jag verkligen rekommendera boken, just med tanke på att historian är så bra berättad.

Tråkig framsida på boken (faktiskt det som gjort att jag inte läst den tidigare), 
bild lånad här.

3 kommentarer:

  1. Men Hallå! http://www.svd.se/kultur/film/bio/film-en-dag_6383802.svd
    Såhär tyckte jag: http://karinesmeralda.blogg.se/2011/august/en-dag.html

    SvaraRadera
  2. Hej Li! Har också läst boken och håller verkligen med om dina åsikter. Vill bara säga att boken har redan blivit filmatiserad, ''One day'' heter den.

    SvaraRadera
  3. Du skulle kunna skicka ned boken till mig så att jag oxå kan läsa den.

    SvaraRadera