fredag 15 juni 2012

ISU-kongressen är avslutad

Årets ISU-kongress har nyss avslutats i Kuala Lumpur. Till de främsta nyheterna som jag tror icke konståkningsinsatta kommer att reagera på är att från och med säsongen 2014-2015 blir det tillåtet att ha sång i programmusiken. Personligen föredrar jag instrumental musik i konståkning. Som konståkare har man ofta ett program i två säsonger. Om man inte är på elitnivå, dock händer det att även elitåkare har samma program i två säsonger, Kristoffer Berntsson körde sitt Michael Jackson-program i två säsonger. I vilket fall så tror jag att det är lättare att tröttna på sin programmusik om det är sång i den än om den är instrumental.
Ett annat argument jag har är att jag anser att som konståkare ska man kunna uttrycka musiken med sin åkning. Musik med sång tror jag kan riskera att ens program endast blir en "bakgrundsdans" till sången. Det är min högst personliga åsikt. Det är inte säkert att det blir så som jag befarar.
Vill man läsa de andra stora förändringarna är det bara att gå in på Svenska Konståkningsförbundets hemsida.

Bild lånad här.
Har inget med inlägget att göra mer än att det är en bild på Kseniya Makarova.



1 kommentar:

  1. Håller med, det är även risk att pupliken sjunger med och och det blir musik/sången som blir det elementära och inte hur åkaren presterar.

    SvaraRadera