tisdag 8 januari 2013

RF stoppar helt utbetalningarna till svensk gymnastik

Som jag skrev om för ca en månad sedan så skulle RF stoppa sina utbetalningar till artistisk gymnastik i Sverige. Nu har man bestämt sig för att stoppa alla utbetalningar till svensk gymnastik tills man kommer åt problemet med "osund ledarkultur". Personligen tycker jag att den "osunda ledarkulturen" finns i vilken idrott man än tittar på. Dessutom blir jag orolig för att RF ska börja granska min egen idrott, konståkningen. Konståkning och gymnastik brukar vara två idrottsgrenar som alltid får höra att hälften är anorektiska, man tvingas till träning, man är rädd för sin tränare osv, osv. Det senaste jag fick höra var om en konståkningstjej som var på en föreläsning om kost och idrott. Alla deltagare fick berätta vilken idrott de utövade och när denna tjej berättade att hon tränade konståkning så spände föreläsaren ögonen i henne och sade att "din tränare säger väl till dig att du inte ska äta så mycket", varpå konståkaren förskräckt svarade "Nej, hon säger hela tiden till mig att jag ska äta ordentligt och mellan passen om jag tränar dubbla pass". Föreläsaren tappade helt tråden och hur hemskt är inte detta? Det finns en tro om att saker och ting är på ett visst sätt och det frodas hela tiden.

Själv har jag tränat konståkning sedan barnsben och självklart har jag haft tränare med en osund inställning, men det har varit en tränare under alla mina år. De andra har alltid uppmuntrat, stöttat, berättat om vikten av kost och vila när man tränar mycket så jag kan inte säga att det är en osund ledarkultur inom konståkning. Jag har även tränat aerobic gymnastics (en gymnastikgren som jag började träna och tävla i 2003) och även där har det propagerats vikten av kost, vila, träning, återhämtning osv. Så den osunda ledarkulturen som det pratas om finns inte på det sätt som det verkar som att studierna har visat. Många av de som svarat på intervjuerna har ju slutat sedan 10 år tillbaka, ungefär samtidigt som när jag började. Det är helt sjukt att ett helt förbund drabbas av något som inte verkar vara sant!

1 kommentar:

  1. Osunda ledare finns både inom näringsliv, politik och idrott. Tror inte att någon sport skulle vara mer drabbad än andra så länge vi befinner oss i Sverige. Inom konståkningen har vi då och då gästats av utländska tränare med en helt annan inställning till hur åkare bör se ut för att nå översta eliten. Långt ifrån alla blir elit utan tränar för att det är kul och för ett sunt leverne.

    SvaraRadera