tisdag 19 maj 2015

Nya böcker

Som alltid (mer eller mindre alltid) när jag är på resande fot hittar jag en massa böcker som jag vill läsa och allt som oftast inhandlar jag dem också. Det har gjort att jag nu på nattygsbordet har några böcker som väntar på mig. En ligger kvar som jag faktiskt redan har läst så högen krymper förhoppningsvis snabbt. Den bok jag läser just nu är av samma författare som förra gången jag skrev om en bok här på min blogg. Författaren i fråga är Maria Dueñas och denna gång läser jag I minnets arkiv. Inte utläst ännu så ni får ingen recension, men jag har kommit mer än halvvägs och gillar man lite feel good-romaner så kan jag verkligen rekommendera denna.

Bild lånad här.

Övriga böcker som jag köpte var När kejsaren var gudomlig av samma författare som Vi kom över havet, det vill säga Julie Otsuka. Ganska allvarlig ton i När kejsaren var gudomlig precis som i Vi kom över havet. Temat är detsamma i de båda böckerna, de handlar om de japaner som kom som postorderfruar till Kalifornien under tidigt 1900-tal (Vi kom över havet) och hur japaner fördrevs från sina hem i USA (Kalifornien) under andra världskriget (När kejsaren var gudomlig). Faktiskt läste jag en bok i höstas på detta tema om hur japaner fördrevs från sina hem under 1940-talet i en bok av Jamie Ford som heter Hotellet på hörnet mellan bitter och ljuv. Fantastisk bok det också och jag lärde mig en hel del som jag inte kände till tidigare och det är ju alltid trevligt. Av min mor fick jag en bok också förra helgen som heter Tala är silver, stjäla är guld. Verkar vara skriven på samma sätt som Hundraåringen och Tala är silver sparar jag till en solig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar