onsdag 20 januari 2016

Förkyld

Jag har gått och blivit förkyld. Kanske inte så konstigt så här i januari månad, men jag blir alltid lika förvånad och, måste jag erkänna, lite irriterad. Jag har ändå stått på isen, det var för kort för att hinna med att fixa ersättare + att det är tävling i helgen. Så jag tar det så lugnt jag kan, går och lägger mig i vettig tid, sover ut ordentligt på morgnarna, äter ordentligt och fyller på med ännu mer vitaminer än vanligt i form av frukt. Jag håller fortfarande på med min läsutmaning och har läst ut Mannen som läste högt på 6.27-tåget. Den kändes lite seg och lite knepig i början, men den tog sig på slutet den också, precis som Drömhjärta. Denna bok passar inte in i någon kategori tyvärr, men jag har kommit på att man ju kan läsa flera böcker som hamnar i samma kategori. Mannen som läste på ... var en julklappsbok och den borde således hamna i facket "bok som jag äger som jag inte har läst". Jag ska ta itu med nästa julklappsbok ikväll och det blir Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri. Jag har läst en bok av honom tidigare, Ett öga rött, när jag läste litteraturvetenskap i Lund. Khemiri räknas som en av Sveriges unga författare och en mycket lovande sådan. Jag minns att jag tyckte att Ett öga rött var irriterande i språket och vad jag har läst på baksidan av Allt jag inte minns kommer nog denna bok att hamna i facket "en bok som skrämmer mig" och då är det språket som jag tänker på. Det känns kort och avhugget redan på sida 1 (som jag har läst) och jag är inte direkt något fan av det språkmässigt. Men den kan ju utvecklas till att bli riktigt bra och även om jag mest är konståkningstränare så är jag ju även litteraturvetare och bör ju läsa ännu en bok av en av Sveriges unga och lovande författare. Detta blir kul!

Bild lånad här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar