tisdag 3 februari 2009

Gårdagskvällen i ishallen

Igår kväll var jag i ishallen tidigare än vanligt. Så fort jag kom in genom dörrarna flyger sex stycken konståkningstjejer på mig om att de ska prova klänningar inför Nordiska Mästerskapen i helgen. En massa fnitter och frågor om hur klänningarna satt på dem gör att man bara ler. De såg riktigt söta och fina ut i sina klänningar så jag tror det blir bra. Jag får ta en bild på ett par av dem i helgen när jag ska ta hand om dem.
Efter klänningsprovning tränade jag mina tävlingsåkare. De är superduktiga allihop och de vill så mycket, klara nya hopp, nya piruetter och steg så att ibland känner man sig överväldigad och vet knappt vad man ska göra med dem. Mina äldsta åkare var på god väg att klara både dubbelögel och dubbellutz igår, varför landar man inte när man är så nära? Fast jag vet ju hur det är när man är nära på något hopp, det är inte lätt att hinna få ut armar och ben till landningspositionen. Men man har en annan syn när man är tränare, då vill man så mycket själv men man är alldeles hjälplös, åkarna måste komma på själv hur de ska göra för att klara hoppen. Det är klart att man hjälper dem så mycket man kan med allt om hur de ska göra men i slutändan är det de själva som måste utföra hoppen.
Sista timmen hade jag mina hobbyåkare =) De är så härliga att träna och det är verkligen ett nöje att ha dem trots den sena timmen. De tycker att steg är så roligt att man kan testa allt möjligt med dem. Själv älskar jag också att träna steg, man får tänka till lite på ett annat vis än när man hoppar eller gör piruetter plus att mycket stegträning gör ju att man klarar hoppen och piruetterna lättare, tro det eller ej =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar