söndag 20 februari 2011

Allt om historia-quiz

Det var ett tag sedan men här kommer Allt om historias två senaste månatliga quiz. Jonas har låtit ett nummer ligga oläst ett tag så här får ni två =)

7 frågor om Sydamerika
1. Vilket av Sydamerikas länder har man hittat spår av kontinentens första civilisation?
A. Colombia
B. Peru
C. Chile

2. I vilket land föddes revolutionärsikonen Che Guevara?
A. Kuba
B. Bolivia
C. Argentina

3. Vilket av följande länder har inte koloniserats av Spanien?
A. Venezuela
B. Guyana
C. Uruguay

4. Vad hette mannen som ledde kampen för självständighet från det spanska kolonialväldet?
A. Francisco Pizarro
B. Carlos Menem
C. Simon Bolivar

5. Till vilket land flyttades en kolonialmakts hela hov under napoleonkrigen?
A. Brasilien
B. Colombia
C. Surinam

6. Inkariket var Sydamerikas främsta civilisation före européernas ankomst. Vad hette rikets huvudstad?
A. Quito
B. Machu Picchu
C. Cuzco

7. Hur stor andel av den ursprungliga sydamerikanska befolkningen dog genom förtryck och av smittsamma sjukdomar under de första 200 åren av europeisk kolonisation?
A. 10%
B. 50%
C 85%

7 frågor om uppfinningar:
1. I vilket land under vilket århundrade utvecklades stigbygeln?
A. Indien på 100-talet f.Kr.
B. Inkariket på 1300-talet
C. Mongoliet på 900-talet

2. Vid vilket hav anlades de första fyrarna på 500-talet f. Kr.?
A. Medelhavet
B. Östersjön
C. Indiska Oceanen

3. Vilket av följande namn på uppfinningar är inte en förkortning?
A. Radar
B. Laser
C. Robot

4. De första kända hjulet användes inte till transporter, utan till vad då?
A. Vattenkraft
B. Vindkraft
C. Krukmakeri

5. Bröderna Wright byggde flygplan men vilket fordon arbetade de först med?
A. Cyklar
B. Båtar
C. Bilar

6. Till vilket nutida instrument utvecklades det italienska hammarklaveret?
A. Fiolen
B. Pianot
C. Orgeln

7. Vilken ersättningsprodukt för ett viktigt llivsmedel uppfanns i Frankrike sedan kejsar Napoleon III utlyst en belöning för bästa uppfinning?
A. Mjölkpulvret
B. Snabbkaffet
C. Margarinet

Utmana er själva och se om ni har rätt svar genom att läsa i kommentarerna under detta inlägg. Den som har flest rätt svar får äran att publiceras på bloggen =) Jonas hade 5 rätt i första quizzet och 6 rätt i det andra. Jag hade 4 rätt i första och 6 rätt. Lycka till!

4 kommentarer:

  1. De rätta svaren till 7 frågor om Sydamerika:
    1B, 2C, 3B, 4C, 5A, 6C, 7C
    De rätta svaren till 7 frågor om uppfinningar:
    1A ,2A, 3C, 4C, 5A, 6B, 7C

    SvaraRadera
  2. Klart att jag ska förgylla wellness week med dina quiz! De var ganska svåra, tyckte jag, särskilt Sydamerika, trots att jag t o m varit i Ecuador där min lillebror bor. Jag fick 4 på Sydamerika och 5 på Uppfinningar.

    SvaraRadera
  3. Så duktiga ni är!! Jag tyckte det var ursvårt. Fick bara 3 rätt på första och 4 på andra. Å andra sidan lärde jag mig förmodligen mest av oss alla :) . Trevlig helg!

    SvaraRadera