söndag 27 februari 2011

Massa filmer

Denna vecka har Jonas och jag kollat massvis på film! Hela fyra stycken har klarats av på bara tre dagar plus att vi såg Melodifestivalen igår ... Nästan pinsamt att man suttit så mycket framför tv:n. Men då får ni en massa filmtips så något positivt är det ju, inte bara att det var rätt skönt att slöa i soffan ;)

I alla fall, den första filmen vi såg var Tangled, även kallad Trassel, i torsdags. Det är den senaste filmen från Disney och är baserad på sagan om Rapunzel, ni vet flickan som är instängd i ett högt torn av sin mamma. Mamman är egentligen en häxa som rövat bort Rapunzel för hennes magiska hårs skull. Okej, det stämmer inte riktigt överens om hur sagan är berättad av Bröderna Grimm, men det är ju Disney så de har ju bara inspirerats av sagan. Tecknatmässigt var inte filmen särskilt snyggt gjord, lite barbiefilmtecknat, men storyn var bra och jag blev riktigt sugen på att se Den lilla sjöjungfrun. Filmen hade allt jag gillar, en prinsessa, en strulig kille som Rapunzel blir kär i, en ond häxa och så klart en kung, en drottning och ett kungarike att leva lyckligt i. Antal stjärnor? Jag sätter inga stjärnor, uppmanar er bara att se den, om ni gillar tecknad film vill säga =)
Hästen Max var halva behållningen i filmen =)
Bild lånad här.

Igår fastnade jag framför tv4 som visade en film jag sett ett par gånger redan, Helens små underverk. Familjefilm är nog den genre man sätter in den i, en charmig film med Kate Hudson, en ung Hayden Penettiere och en ännu yngre Abigail Breslin. Hayden sågs ju i Heroes för ett par år sedan, Abigail spelar huvudrollen i en av Jonas och mina favoritfilmer som är Little miss Sunshine. Lite småcharmig och för min del är det perfekt att se film på tv i och med reklampauserna. Jag vet inte vad det är för fel på mig, men jag kan inte sitta stilla i soffan under en hel film. Går jag på bio däremot brukar det funka, kanske tack vare biopopcornen. Helens små underverk är en helt okej film att se en lördagseftermiddag när man inte orkar göra så
mycket annat. Rekommenderas, jo men visst.

John Corbett, snygg.
Bild lånad ""här.

Lördag kväll, Melodifestival. Linda Bengtzin och Nicke Borg gick direkt till finalen i Globen nästa vecka och så fick vi se Malmös kung Percy Nilsson. Okej, Zlatan har sitt hus på Limhamnsvägen, när han är hemma är flaggan hissad = kung? Vet inte hur det är med Percy, men kung är han, i alla fall om han själv får bestämma.

Söndag, idag alltså, har vi tittat på The King's speech. En riktigt feel good-film, för att använda Karins omdöme om filmen. Riktigt bra, men inga reklampauser så jag vek lite tvätt lite då och då, hämtade katten till soffan etc. Men en bra film, verkligen bra. Bra story (sann historia), rörande som få och snyggt foto. En rekommendation, absolut!

En snygg kille till, Colin Firth ju =)
Bild lånad här.

Sista filmen denna helg blev My Life in Ruins, en romantisk komedi som är en fristående uppföljare till Mitt stora, feta, grekiska bröllop. Helt okej en söndagskväll. Småcharmig och flickan fick sin pojke på slutet, sånt som jag gillar =)

Också snygg, Alexis Georgoulis.
Bild lånad här.

Man skulle kunna tro att Jonas och jag inte gjort annat än tittat på film under helgen, men vi har hunnit med en massa andra saker också. Jag tvättade en hel del i fredags, igår städades lägenheten och idag handlade vi för veckan som kommer. Sedan har jag suttit och spånat på uppvisningen vi ska ha i vecka 15, bestämde musik och roller. I morse var jag uppe med tuppen och hade träning i arenan kl 08.00-08.50. Härligt! Och imorgon är det dags, samma tid, samma plats. Sportlovet sätter igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar