tisdag 12 juli 2011

Ostbågar mot ostkrokar

När jag flyttade till Leksand hörde jag för första gången att folk här uppe kallar "ostbågar" för "ostkrokar". Totalt fel! Det står ju "ostbågar" på påsarna ... Nu tycker jag inte särskilt mycket om ostbågar men jag röstar ändå för att det fortsättningsvis ska stå det på påsarna. På OLW:s hemsida kan man rösta om saken och just nu är 50% för "ostbågar" och 50% för "ostkrokar", jämnt lopp med andra ord. På hemsidan där man röstar, senast 2/9, kan man se att det är södra Sverige som är för ostbågar så det verkar vara en regional skillnad i vad man kallar snacksen. I vilket fall som helst så kan de i norra Sverige aldrig ha hört skämtet om vad man kallar mössens motorcyklar. Ostbågar så klart! Och hur vet man då att man har möss i kylskåpet? Det är inte för att det är spår i smöret utan för att ostbågarna ju står utanför! =) Skulle man börja skriva ostkrokar går ju hela skämtet förlorat. Jag känner att jag måste sprida detta skämt för att se till att ostbågarna vinner över ostkrokarna ;)

Bild lånad här.

Som ni ser har jag lagt in en gadget till vänster här,
på min blogg, där jag visar att jag röstar på "ostbågar".

För övrigt, om man bildgooglar "båge" är en ostbåge mer lik en båge till utséendet än om man bildgooglar "krok". Kollas själva båge, krok. Samma sak om man slår upp ett uppslagsverk och läser definitionen för "båge" respektive "krok" =)

1 kommentar:

  1. Klart som korvspad skall det heta ostbåge, vad skall annars de stackars mössen köra omkring på?

    SvaraRadera