onsdag 28 september 2011

Nebelhorn Trophy 2011

Så har åken från Nebelhorn Trophy i helgen som gick lagt ut på nätet. Vann gjorde Jonas och min favorit Mirai Nagasu från USA och tvåa blev Elene Gedevanishvilli från Georgien (även om jag faktiskt trodde hon hette Elena). Trea kom Sverige Joshi Helgesson och femma blev storasyster Victoria Helgesson. Jag har, som ni kanske förstår, tittat på programmen, dock bara friåkningen av Joshi och Victoria då jag inte kunde hitta deras kortprogram.

Mirai och Elene tyckte jag var likvärdiga efter kortprogrammet men i långa var Elene mycket roligare att titta på. Hon gick verkligen igenom datorskärmen och gav mig en känsla av att vara på plats! Vilken känsla för musiken och snyggt program! Tyvärr gjorde en del småmissar (ett fall och handen i på ett par hopp) att hon "bara" blev tvåa. Mirais långa däremot var precis likadant som korta, samma typ av musik, samma typ av program med den enda skillnaden att hon åkte omkring som att hon hade glömt bort programmet eller så var det helt enkelt inte färdigt koreografimässigt.

Victoria åkte fantastiskt bra och gav rysningar. Bra musikval som passade henne, snyggt program och med fin inlevelse. Joshis var också bra, men jag kunde inte släppa tanken på att en så tuff tjej som hon faktiskt är så kanske det vore bättre med en cerisrosa eller chockrosa klänning än den babyrosa hon hade på sig. Läs mer på Svenska Konståkningsförbundets hemsida.

Mirai Nagasu, bild lånad här.

Programmen jag tittade på kan ni se här:
Mirai Nagasu kortprogram, friåkningsprogram
Elene Gedevanishvilli kortprogram, friåkningsprogram
Joshi Helgesson friåkningsprogram
Victoria Helgesson friåkningsprogram

Dessa program kanske kan funka som inspiration inför helgens tävling på Lidingö som leksandsåkarna ska tävla på och kanske redan inför kvällens tävlingsträning =)

2 kommentarer:

  1. Skall lägga tid i helgen på att titta på länkarna.

    SvaraRadera
  2. Vi sprang på Pelle i lördags i stan, han är fortfarande lärare men inte gympalärare. Han hälsade så gott och tyckte det var kul att Du fortsatt med konståkningen.

    SvaraRadera