onsdag 14 september 2011

Skåneresan förra helgen

Jag har tänkt berätta om förra helgens eskapader i över en vecka, men jag har inte känt att jag kunnat ta tag i skrivandet. Det var en pärs vill jag lova! I alla fall. Jonas och jag var bjudna på bröllop i studentstaden Lund, inte i vilken kyrka som helst utan Domkyrkan =) Nu ska det sägas att brudgummen har Jonas och jag pluggat ihop med under tiden vi bodde i Lund, dessutom var det religion vi läste alla tre och brudgummen prästvigdes förra året. Nu vet jag inte om det är kölista att gifta sig i Domkyrkan, men om det var det tror jag nog att en präststudent från Lund eventuellt gått lite före i kön. Man kan ju inte vara ogift präst alltför länge om man har flickvän och sambo sedan 3 år tillbaka.

Så fredagen den 2 september tog jag tåget från Leksand till Gagnef där jag mötte Jonas och vi åkte vidare till Borlänge, Norrköping och slutstation Eslöv (ligger strax utanför Lund för de som inte vet). I Eslöv väntade Jonas bror på oss, trots att det var långt förbi läggdags. Det blev en trevlig pratstund och en kopp te och lite Marabou mjölkchoklad innan vi väl kom i säng runt halv 2 på natten.

Lördag morgon vaknade vi av att Jonas brorsdotter Annie, 3 år, väckte oss. Det var ingen större fara med det, hon kom inte in i gästrummet där vi låg förrän runt 9 på morgonen. Annie fann Jonas Ipod och började genast spela musik på den. Detta trots att hon aldrig använt en sådan manick förr. Sedan blev det frukostdags och så klart hade vi inte ordnat bröllopspresent ännu så det fick bli en runda i Eslövs centrum också. Jag tror att de kallar det "stan", men jag vet inte om Eslöv räknas som stad ... Strunt samma. På "stan" mötte vi Ewa (också en religionskursare från Lund) så hon tipsade oss om presentbutiker och presentförslag. Ewa har stenkoll på Eslöv då hon är uppvuxen där. Efter lite strosande köpte vi ett spel, Råttfällan. Det var inte det vanliga man köper i leksaksbutiker utan designat av en känd designer (minns dock inte vilken). Råttfällan är ju roligt och det är inte den vanliga bröllopspresenten heller så Jonas och jag är övertygade om att brudparet tyckt att vår present var absolut bäst!

Lördag eftermiddag tog vi tåget till Lund och anlände lagom till kl 15.00 när bröllopet skulle börja kl 15.30. Själva bröllopet var väldigt fint, en humoristisk präst och en organist som spelade bra högt bidrog till uppsluppen stämning. Efter vigseln blev det fördrink utanför Lunds Universitets huvudbyggnad. Fontänen utanför var igång och vattnets porlande var vackert bakgrundsljud. Efter fördrink begav alla vi gäster och brudpar till AF-borgen där mottagningen skulle ske i Lilla salen. Bordsplacering var det, som sig bör, och Jonas och jag hamnade mittemot varandra tillsammans med fd studenter och de som fortfarande studerade. Det var riktigt trevligt och kvällen gick snabbt.

Vi tog tåget tillbaka till Eslöv vid 22.30-tiden i och med att vårt tåg hem mot Leksand skulle gå redan kl 07.10 på morgonen. På tåget till Eslöv träffade vi på salongsberusade studenter (okej de var kanske lite mer än salongsberusade),  som vi pratade med fram till nästsista stationen innan Eslöv. Jag fick ett visitkort på frigolitfabriken.se där jag ska in och botanisera någon dag. Väl i Eslöv gick vi snabbt till sängs och resan hem berättar jag om imorgon =)

1 kommentar:

  1. Skulle gärna se hur ett designspel med namnet råttfälla ser ut...........
    Man kan iaf inte klaga, originellt så det förslår.

    SvaraRadera