torsdag 2 april 2009

Central fältdag

Idag har jag haft central fältdag på Komvux Södervärn i Malmö. Vi lärarstudenter fick se deras SFI-verksamhet så att vi skulle få en liten inblick i hur man arbetar med vuxna elever som ska lära sig svenska. Det är helt otroligt vad duktiga en del elever är, där man ser det lysa i ögonen på dem för att de får gå i skolan och lära sig svenska och en massa andra saker om hur vårt samhälle fungerar. Sedan finns det ju alltid de elever som inte kommer så långt och som dessutom kan leva hela sitt liv i Sverige utan att "behöva" kunna svenska. I vilket fall som helst så har jag aldrig haft en tanke på att man ska förbjuda folk att prata sina modersmål. Ens modersmål är ändå en så pass stor del av ens identitet så berövas man det så är man inte "hel" som människa. Idag däremot fick jag en tanke om att det kanske inte vore så dumt man om man är någon annanstans än hemma ska man prata svenska.

Jag gick på bussen på Södervärn idag och när vi kommit till Dalaplan gick det på en muslimsk kvinna. När hon kommit halvvägs genom bussen var det en man som satt allra längst bak i bussen som skrek någonting på ett språk jag inte förstår. Jag trodde mannen hade någon form av tourettes syndrom men den muslimska kvinnan satte sig snabbt ner bredvid mig. När vi hade åkt en bit vänder hon sig emot mig och sade att det varit henne som mannen skrek på och det han hade skrikit var att han inte ville se några muslimska kvinnor på bussen! Språket var arabiska berättade kvinnan och sedan började hon fråga vart bussen körde. Efter en stund sade hon att hon kände sig rädd för mannen och hon satt och vände sig om hela tiden för att kolla vad han gjorde. Jag frågade vart hon skulle och hon svarade till vilken hållplats. Till slut hoppade hon av bussen, alldeles för tidigt av rädsla för att mannen skulle se vart hon var på väg.

Jag satt kvar på bussen, mer eller mindre chockad. Folk ska inte bli kränkta hur som helst i Sverige. Mannen hade aldrig vågat skrika att han inte ville se muslimska kvinnor på bussen på svenska, men då ska man inte göra det på arabiska eller något annat språk heller. Vi har yttrandefrihet i Sverige men den är inte till för att missbrukas på det vis som mannen på bussen gjorde idag. I Sverige ska man kunna gå ut utan att vara rädd för andra människors påhopp eller kränkningar. Därav min tanke idag om att man endast ska prata svenska om man inte är hemma. Språk är makt och identitet men det ska inte användas för att kränka andra människor. Jag blir så arg!! Sverige har jobbat stenhårt för att komma till de värderingar och rättigheter vi har idag och ibland känns det som att det endast fördärvas av andra människor som inte har samma tankar om etik och moral. Då måste man protestera. Jag blev som sagt väldigt arg på bussen idag men också så förvånad att jag inte visste vad jag skulle göra. Aldrig trodde jag att jag skulle få höra det kvinnan på bussen berättade för mig idag och det kändes inte som det var första gången heller. Skulle jag få höra samma sak igen får jag protestera högt och ljudligt. Det svenska samhällets värderingar ska inte fördärvas av folk som inte har vett i skallen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar