onsdag 1 april 2009

Idag...

...fick jag hem Språktidningen i brevinkastet. Det är en alltid lika uppskattad överraskning en gång i månaden. Så överraskad blir jag kanske inte med tanke på att den utkommer med nytt nummer varje månad, men glad blir jag i alla fall. Tack Mor, Håkan och Amadeus =)

I månadens nummer står det om Bournemouth Council i södra England som förbjuder sina anställda att använda latinska uttryck i sin kommunikation med allmänheten. Exempel på ord som ej får användas är et cetera, nota bene, status quo och vice versa. Anledningen är att de anser att latinska uttryck är elitistiska och diskriminerande och istället ska engelska uttryck användas istället. Så sjukt, engelska språket har alltid varit utsatt för påverkan, precis som svenskan. Engelska kan aldrig bli ett rent språk, lika lite som svenskan kan bli det. Det roligaste i hela sammanhanget är att Bournemouth Councils eget motto är "Pulchritudo et Salubritas", som betyder "skönhet och hälsa" på, just det, latin!!'

Min egen åsikt är att jag tycker att latin kryddar vårt språk lite extra, ett litet tecken på allmänbildning, skoj att leka med, vi lär oss mycket om vårt eget språk när vi tar reda på ursprunget till våra ord, man får ett lite annat perspektiv till vårt sätt att tala, listan kan göras lång. Så till Bournemouth Council säger jag, för att de ska förstå, Don't mess with my circles!

För övrigt så när jag och mina kompisar gick på låg- och mellanstadiet hade vi ett svenskt-latinskt minilexikon. Gissa om det var skoj att ha lite ord på ett annat språk som ingen annan förstod. Det blev vår lilla occulto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar