tisdag 31 mars 2009

TV4-sporten

Jag såg på sporten på TV4 i söndags och de hade ett inslag med tränarna i Eskilstuna gymnastikförening. I Eskilstuna har man börjat satsa på fler träningstimmar med små barn för att man så småningom ska få fram gymnaster på elitnivå. Givetvis tycker RF att man inte ska ha elitsatsning på små barn för att för så små barn ska allt vara på lek. Jag håller väl delvis med, men du kan aldrig tvinga ett barn att träna mycket om det inte tycker det är roligt. Tränarna som lägger in mycket träning för barn är välutbildade och vet vad de gör, varför litar man inte på dem?

Det känns som att det gnälls extra mycket då gymnastik är en flickdominerad sport i Sverige och det finns en tanke att flickor ska inte träna. Jag har sedan 6 års ålder tränat konståkning, också flickdominerad sport. När jag tränade som mest tränade jag ca 18 timmar i veckan, men det var inte bara isträning utan även balett, styrka, kondition, smidighet etc. All träning gjorde att jag fick muskler (ganska oundvikligt) men jag minns så väl en gång på en biologilektion i högstadiet då vi skulle mäta vårt blodtryck. Jag var testperson och när en kille i min klass fick syn på mina armar utbrast han, inte utan avund, "jäklar, vilka armmuskler" varpå vår biologilärare höll med honom men sade också "vad ska du med dem till?". Jag var 14 år gammal, och svarade bara att jag tränade ju konståkning. Killarna i min klass tränade mycket fotboll men på dem gnälldes det inte om de tränade 6 dagar i veckan med match på helgerna, detta sedan barnsben.

Till Eskilstuna säger jag: Fortsätt i den andan, det är endast med högre träningsdos i unga år som vi kommer att få fram elitgymnaster på hög internationell nivå. Om det också kunde gå fram till RF så att Sverige kan få fram elitidrottare. Det är endast med elit som man kan få en bredd och vice versa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar