tisdag 17 mars 2009

Badpalatset

I morse var jag på Aq-va-kul med min handledare och "min" klass. Klassens simkunskaper skulle testas och godkännas av siminstruktörer. Eleverna hade som uppgift att de skulle hoppa i vattnet i den djupa delen av bassängen så att huvudet doppades, så fort de var uppe vid ytan var det bara att börja simma 150 meter på mage och 50 meter på rygg, med mer eller mindre vilka godkända simsätt som helst.

Instruktörerna var hårda, vilket jag inte tycker är fel, men jag kan tycka eleverna inte fick någon rättvis chans att klara av testet, bl.a. fick de ingen uppvärmning innan det var dags att hoppa i vattnet. Hur ofta springer man raka vägen ut i havet när man är på stranden? Ofta har man exempelvis cyklat dit plus att de flesta människor faktiskt vill känna på vattnet innan de hoppar i. Instruktörerna var dessutom extremt kinkiga med simtekniken. Okej att man ska simma korrekt för att få ut mesta möjliga kraft i sina simtag men det var så att jag började fundera över om jag skulle klara testet... Det var ju så länge sedan jag lärde mig simma och efter att jag väl lärt mig är det ingen som har kollat att jag fortfarande använder korrekt simteknik, jag tänker på alla de timmar man var på badhuset med skolan då vi alltid skulle simma 250 meter och när vi var klara med det fick vi leka (vi fick aldrig leka ändå förrän alla var klara och när alla var klara fanns ingen tid för det). Ingen kollade vår teknik under tiden vi simmade alla dessa meter, inga uppmuntrande ord heller, det var bara att simma *suck* Jag har säkert lagt mig till med någon teknik som inte är helt godkänd, men jag orkar simma i en bassäng. Strunt samma, jag tyckte i vilket fall som helst synd om eleverna som fick stå ut med dessa siminstruktörer som inte såg till att eleverna fick någon form av uppvärmning eller instruktion till vad de skulle tänka på under tiden de simmade plus att inte alla var de mest trevliga eller pedagogiska.

Badpalatset Aq-va-kul är inte världens fräschaste badhus. Hur har man kunnat låta det förfalla på det viset?? Det ser inte klokt ut!! Mögellukt i duschrummen, isolering som syns och dessutom är möglig, provisoriska gångar mellan omklädningsrum och bassänger. Under all kritik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar