lördag 8 oktober 2011

Konståkningstävlingar

Förra helgen var Angelica Olsson och syskonparet Lundberg och tävlade i Österrike. Syskonen Lundberg såg jag för första gången för ca 10 år sedan när jag var på tränarutbildning i Glimåkra. Michelle var ca 6 år gammal då och redan superduktig. Richard gick på alla möliga idrotter och det sades att han var outstanding i varje idrott han gav sig på. Att de båda fortsatte med konståkning är fantastiskt roligt och dessutom i paråkning som inte är så vanligt i Sverige. Förra helgen slog de personbästa i båda programmen, riktigt skoj! Angelica Olsson från Mörrum hade sin första internationella tävling på länge. Förra säsongen spolierades av skador, men nu verkar hon ha återhämtat sig. Ni kan läsa artikeln på Skateswedens hemsida här.

Denna helg är det elitserietävling i Örebro, det är synd att jag inte har möjlighet att åka dit, många MKK-åkare är med och tävlar, bland annat Nicole Svensson som jag tränade i en hobbygrupp i Malmö hösten 2003. Duktig och målmedveten redan då =) I Lunds elitserietävling för ca två veckor sedan slutade hon på en andra plats efter en stark upphämtning efter kortprogrammet. Resultaten finns att läsa här.

Detta veckoslut tävlar Isabelle Olsson (lillasyster till Angelica) och Ondrej Spiegl i Milano. Jag har en tränarkollega vid namn Mikael Olofsson som är tränare i Rödövre (Danmark) för Anita Madsen som också tävlar i Milano. Det blir extra kul att följa tävlingar när man känner till än fler åkare än bara de svenska. I Finland tävlar massvis av svenska landslagsåkare (4 st) och de är Linnéa Mellgren, Angelica Olsson, Adrian Shultheiss och Alexander Majorov. Linnéa Mellgren är lite av en favoritkonståkare hos mig sedan jag såg henne live på SM i Malmö i december förra året.

Linnea Mellgren, bild lånad här.

1 kommentar:

  1. Synd att Du inte kan åka till Örebro och heja på alla MKK:are. Håller tummarna extra för Nicole som är en duktig och ambitiös tjej, som kommer att gå långt med vad hon än beslutar sig för att göra.

    SvaraRadera