tisdag 23 oktober 2012

Min granne är rädd för mig eller bara väldigt folkskygg

Jag har sedan en vecka tillbaka misstänkt att min granne där jag bor i Sandviken antingen är folkskygg, rädd för mig, väldigt blyg eller bara konstig. Jag fick bekräftat det idag. När jag gick in i badrummet hörde jag att det var någon som nyss duschat färdigt, men då denna person inte kom direkt så började jag misstänka att dt var min granne. Så jag tog rejält lång tid på mig att ta bort sminket, tvätta ansiktet och borsta tänderna (har nog aldrig borstat tänderna i fyra minuter förr ...). Jag behövde gå på toaletten också så det gjorde jag. Just när jag spolade hörde jag hur personen gick ut ur duschrummet så jag öppnade snabbt dörren och såg ryggtavlan på den person jag misstänkte var i badrummet, min granne.

Hon är faktiskt märklig. Om jag hälsar på henne i köket eller i korridoren (vilket jag tycker att man gör) så svarar hon "hej" och tittar på mig som att jag är dum i huvudet eller bara rejält konstig. Idag testade jag att inte hälsa på henne först men kollade på henne i smyg och då ser man hur hon verkligen vänder bort huvudet och inte låtsas se mig. Idag såg jag henne i korridoren och jag såg att hon såg mig också, men då rusade hon in på sitt rum fort som bara den. Är det bara jag som tycker det är ett märkligt betéende? Jag kräver inte att börja umgås med henne, tycker bara att det hör till god ton att hälsa på de människor som man bor grannar med. I övrigt har jag trevliga grannar. Så pass trevliga att jag en kväll glömde bort att gå och lägga mig trots att jag skulle börja jobba kl 07.00 dagen därpå =)

1 kommentar:

  1. Enligt mina kollegor i norr är det endast i söder där man hälsar så frekvent på okända människor som vi gör. Vi tycker att det hör till god ton att hälsa på dem vi har i närområdet om vi campar bor på hotell osv. Sedan är människor olika för jag har träffat på människor i norrut som hälsar eller nickar när man möts. Men det finns även människor här i söder som inte hälsar, ohyfsat tycker jag.

    SvaraRadera