onsdag 28 november 2012

Favoriter

Det är så kul när man får höra saker om sig själv av andra personer. Jag är inte en perfekt person, långt ifrån, men de personer som inte gillar mig brukar inte ha varit särskilt trevliga mot mig från första början. Inte för att jag har för vana att vara otrevlig mot folk, men jag försöker alltid vara professionell och tackar inte ja till en fika det första jag gör när det handlar om folk jag ska arbeta med.

Det allra senaste jag har hört nu är att jag tydligen har haft favoritåkare under den tid jag varit tränare. Det är inte första gången och blir väl inte sista heller. Självklart har man åkare som man tycker bättre och sämre om, så är det alltid och det kan väl tänkas vara så att om man lägger ner mycket tid på en person så kanske andra tycker att man favoriserar den personen. Så är inte fallet. Lägger man ner mycket tid på en person så beror det så klart på att den behöver mer tid än någon annan för att komma till samma mål. Det är inget konstigt i det. Säg den lärare som lägger ner exakt lika mycket tid på alla sina elever, det är ju omöjligt.

Men de som kommer med dessa anklagelser om favoritåkare är ofta de åkare/föräldrar till åkare som faktiskt är otrevliga mot mig. Som av en händelse brukar det vara de som inte lyssnar på vad det är jag säger, säger till mig att jag är en dålig tränare, beter sig illa mot andra åkare, missköter sig på tävling. Ja, listan kan göras lång. Visst är det märkligt att det är just dessa personer som anser sig ha rätten att beskylla mig för att ha favoriter. Skrattretande!

Enda stället jag har uttalade favoriter på är i min samtalslogg i telefonen.

2 kommentarer:

  1. Det finns alltid någon som ska klaga! Tyvärr är det i mänsklig natur att allt som flyter på och går bra, tar man för givet, men när något hänger upp sig, påpekar man det. Föräldrar är ett släkte för sig - jag är ju mamma själv och märker hur jag kan resonera helt ologiskt vad gäller mina barn. Det är väldigt svårt när någon kritiserar ens barn eller inte uppskattar dem på samma sätt som man gör själv. Men jag har alltid tyckt att du är en jättebra och seriös tränare; säkert är du ännu bättre nu efter att ha fått syssla med det på heltid samt med fler tränarutbildningar. Kör på, som alltid! Kram från Karin

    SvaraRadera
  2. Som en tigrinna försvarar jag mitt barn från osanna beskyllningar. Vad Li brukar få höra från de klubbar och läger hon är coach på är just att hon ser alla åkare och inte favoriserar. Men som Li säger det är klart att man tycker bättre om vissa än andra, det gäller barn som vuxna. Ja Karin jag har oxå varit kontåkningsmamma. men då jag varit både ungdomsledare, klubbmamma och ledamot i klubben har jag alltid slagits för de svaga, tror att Li är lite som mig, om någon behandlar någon illa illar hon dit och försvarar. Att kunna se förbi föräldrars skitnack och se åkaren är en styrka. Hoppas att Brinka förstått vilken kraft de fått.

    SvaraRadera