torsdag 27 december 2012

Nyord 2012

Så här lagom i slutet av året listar Språkrådet de nya ord som etablerat sig i det svenska språket under året. Jag vet inte om jag kommer att använda mig av ordet memil. Kan nog vara för att i Leksand är det inte alltför troligt att jag stöter på dem. Artikel finns att läsa på DN. Jag är dock förvånad att det är först i år som ordet ogooglebar blir ett nytt ord, ett fenomen som jag tycker mig ha varit med om under flera år.
Självklart kan man testa sig själv på nyorden, här. Jag hade 8 rätt, inte helt uselt =)

5 kommentarer:

  1. 5 av 10, kontrollerade endast de jag haft rätt svar. Gjorde om testet, med tanken att jag skulle ta det mest vansinniga svaret. Fick 10 av 10, men ärligt hur kan man göra ett ord av en medelålders man som cyklar hänsynslöst. Tror inte jag skall använda något ord och är inte ens säker på att om jag gör om testet i morgons skulle få full pott.

    SvaraRadera
  2. Memil är ett helt vansinnigt ord, men lite roligt i alla fall. Förmodligen är memil något ord som finns i Stockholm, var annars finner man medelålders män i lycra på cykel? Om jag mot all förmodan skulle använda något av orden så skulle det mest vara för att ha roligt, inte för att vara seriös i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jag fick 7/10 och blev rätt irriterad eftersom vi just pratat om läshund, så kopplade jag ändå fel! Vi har skrattat mycket åt mamil (ursprungsordet - MiddleAged Men In Lycra) med tanke på Peter och hans likar när de tränade inför Vätternrundan. Jag vände mig lite mot dn:s definition där hänsynslöst ingick, men Peter försvarade dem med att mamils cyklar fort och därmed kan skrämma söndagscyklisterna. Själv tänker jag mest på mamil som något lite löjeväckande, helst när man ser dem i grupp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin, jag visste väl att jag kunde lita på att du också skulle göra ordtestet =)
      Jag tänkte faktiskt på Peter när jag läste ordet mamil, kan du måhända ha nämnt det någon gång tidigare? =)

      Radera
  4. Kan hända! Jag gillar ju också nya ord, och passar på att blogga om dem då och då!

    SvaraRadera