onsdag 12 december 2012

RF stoppar utbetalningarna till artistisk gymnastik

Man har upptäckt att det finns en osund ledarkultur i det svenska gymnastikförbundet och framför allt inom artistisk gymnastik. Nu ska RF stoppa utbetalningarna till artistisk gymnastik och jag tycker att det inte är mer än rätt. Alla idrotter i Sverige lyder under RF och dokumentet Idrotten vill. Däremot tycker jag det är märkligt att utbetalningar till andra idrotter (läs mansdominerade idrotter) där det definitivt finns en osund ledarkultur. Nu är det ju så att RF inte delar ut pengar till lokala idrottsföreningar, men det faktum att många idrotter får LOK-stöd utan någon som helst granskning av verksamheten är horribelt. Bara i somras var det igång med  pojkfotbollsspelare som trakasserade flickfotbollsspelare under Gothia Cup. Inte fick de någon reprimand eller blev tvingade att åka hem. I Leksand under hösten trakasserade pojkfotbollsspelare den kvinnliga domaren. Inte hände det någonting där heller. Under alla mina år inom konståkning har det mer ofta än sällan förekommit att ishockeyspelarna har stört konståkarna i deras träning och då gäller det såväl flickor som pojkar som spelar ishockey.

Det må vara osund ledarkultur inom gymnastiken, men varför ska de straffas hårdare än någon annan. Förra året när Patrik Sjöberg gick ut med att han blivit sextrakasserad under sin friidrottskarriär så granskades inte friidrottsförbundet nämnvärt. Inom gymnastiken har man tagit del av kritiken och man bjöd även in den som gjort granskningen till dialog, men han tackade nej. Det skulle tydligen dras upp i media stort, inte ville man ha någon dialog inte och nu har då, som sagt RF, dragit in utbetalningarna.

Jag orkar inte länka till alla mina källor, är någon superintresserad drar jag gärna fram dem. Men detta är sådant som man har kunnat läsa i media under lång tid, så utgår från att ni har koll på läget ;)

2 kommentarer:

  1. Håller med, behövs ingen källförteckning, de flesta med barn inom någon form av idrott kan relatera till någon incident. Citerat från konståkningsträning .... ni har alla tränat bra idag utom nn. Hur trodde den kvinliga tränaren att denna 12-åring kände sig, eller rättare sagt hon brydde sig inte. Efteråt i omklädningsrummet var det tyst både från föräldrar och kompisar, ingen vågade sätta ord på vad man kände. Det finns många liknande händelser och en förälder sa en gång under ett träningspass när inget föll NN på läppen; "hur kan vi bara sitta här och höra på och låta henne trakassera våra barn på ett så vidrigt sätt".

    SvaraRadera
  2. Det finns en massa fraser som sitter kvar. Jag kan göra en topp 10-lista om jag vill, men det vill jag inte. Vill inte att konståkningen ska utsättas för granskning, även om den, precis som alla andra idrotter borde göra det.
    Jag minns en kommentar från när jag gick min första tränarutbildning för NN. "Ta i barnen, det lär de sig bäst av", varpå jag funderade över varför hon inte gjorde det själv.
    Men hon var bra på att formulera sig så att man kom ihåg. Topp 10-listan har jag i huvudet.

    SvaraRadera