söndag 16 januari 2011

Caroline Zhang

Ingen i konståkningsvärlden har väl kunnat missa denna 17-åring? Hon gör en spektakulär himmelspiruett som för tillfället snurrar runt på världens olika konståkningssidor. Har ni missat den kan ni se den här. I denna video är hon endast 14 år gammal vilket kan förklara varför hon inte gör "the pearl" längre på amerikanska mästerskapen 2010.

Bild lånad här.

Självklart har jag kollat in hennes två program (är man konståkningstränare så är man) från Nationals 2010 och jag måste säga, tyvärr, att om man bortser från den uppenbara likheten med Sasha Cohen (vighet, rörelsemönster) så är det inte mycket att se. På dessa länkar kan ni se de program jag tittade på: kortprogram och friåkningsprogram.
Sofia, lägg märke till träskosaxningen ...

Jag anser att det krävs lite mer av henne innan hon kan börja imponera på mig. Visserligen är hon otroligt flexibel men hopptekniken behöver förbättras avsevärt och så även hennes utstrålning. Ibland ser man små glimtar av en otrolig utstrålning, men den försvinner snabbt. Potentialen finns där, det är kanske så att hon om ett par år är bättre konstnärligt, det brukar ju komma med åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar