fredag 28 januari 2011

Damernas korta!

Idag var det så dags för damernas kortprogram i EM i konståkning. Eftersom jag inte hade möjlighet att titta på varken tv eller internet när sändningarna började i eftermiddags så säger jag bara Tack, Youtube! Har kollat in topp 6 av damernas resultat från eftermiddagen och Victoria Helgesson från Sverige ligger FYRA!! Kan ni tänka er?! Jag såg ju programmet på youtube och det var i stort sett en felfri åkning jag fick se. Jag har inte varit ett större fan av Vikky tidigare, men sedan jag såg henne på SM i Isstadion i Malmö strax innan jul så gillar jag henne skarpt. Hon har utvecklats enormt sedan VM förra året och det är kul att se =)

Bild lånad här.

Såg ju topp 6 som sagt och Kiira Korpi från Finland leder efter dagens åk. Henne har jag följt ett tag och jag har alltid gillat hennes åkning. Tycker också att under det senaste året så har hennes hoppteknik utvecklats så att hon hoppar högre än tidigare och får så snygga landningar ut ur hoppen. Piruetterna har alltid varit bra och det är de fortfarande och utrycksfull är hon som få.

På andraplatsen ligger en ryska vid namn Ksenia Makarova. För min del tyckte jag det stod mellan Makarova och Korpi om förstaplatsen idag. De har helt olika program vilket gör att det blir den karaktär man gillar bäst som avgör, i alla fall för min del. Ryssland har inte haft någon speciell tjej på damsidan på ett par år så att Ksenia gick in på andraplatsen tyckte jag bara var kul. En ny favorit helt enkelt.

Trea ligger Sarah Meier från Schweiz. Hon påminner mig väldigt mycket om en väldigt duktig konståkningstjej från Trelleborg vid namn Vanessa. Hon var med på SM för ungdomar men tyvärr slutade hon redan som 16-åring. I alla fall påminner Meier mig om henne, men det är nog bara utséendemässigt =)

Fyra ligger som sagt Vikky =) femteplatsen innehas av georgiskan Elene Gedavinishili (hoppas jag stavade rätt ...) och på sjätteplatsen ligger Carolina Kostner från Italien.

Jag kom snabbt fram till att topp tre-damerna alla hoppade trippel-trippelkombinationer, medan övriga tre gjorde trippel-dubbel. Inget fel i det, men då vet man vad som krävs =)

Imorgon eftermiddag avgörs både herrarnas och damernas finaler och jag har ingen möjlighet att titta under sändningstid imorgon heller. Så jag hoppas youtube har alla klippen från herrarnas och damernas topp 10. Kristoffer Berntsson ligger på en åttondeplats och Adrian Shultheiss endast på en femtonde plats, vilket var lite av en besvikelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar