tisdag 11 januari 2011

Har läst ut den =)

Nu har jag läst ut En halv gul sol och den höll mig verkligen fängslad från sida 1! Man får följa olika personers upplevelser om hur de påverkades av Biafrakriget, men samtidigt lever de sina liv tillsammans så det ger verkligen dubbla, till och med trippla uppfattningar om samma saker. Dock är Chimamanda ytterst skicklig på att låta berättelsen leda en framåt hela tiden, det är ingenting som blir tjatigt och den är verkligen en skildring av hur vardagen kunde tes för dem som var med om kriget.

Biafra är ett namn/land som jag har hört sedan jag var liten. Jag skulle tänka på barnen i Biafra om jag inte ville äta min middag exempelvis. För min del har alltså Biafra bara varit ett uttryck och ett namn som jag aldrig har tagit reda på något om. Det har bara varit ännu ett land i Afrika som drabbats av svält. Dock märkte jag när jag gick i sjätte klass och vi läste om hela kontinenten Afrika att det inte fanns något land som hette Biafra längre. Och är man 12 år gammal så har man en massa andra saker runt omkring sig som är mer intressant. Nu kan jag desto mer, Biafra känns som ett levande dokument av historia även om En halv gul sol endast är en fiktiv roman. Jag är ytterst tacksam mot bokhandlaren på Söderslätts Bok- och Papper som presenterade denna bok för mig. Tack.

Karin, jag tycker att du ska göra ett nytt försök.

2 kommentarer:

  1. Skall bli intressant att läsa, håller på Samtal i Katedralen av Marion Vargas LLosa,väldigt rörig histora, men på något sätt tar jag tag i den igen och läser en bit.
    Och på tal om Biafra har jag aldrg sagt "tänk på barnen i Biafra" även om jag hört uttrycket undrar jag om det inte var "ute" redan när Du var barn.

    SvaraRadera
  2. Jag ska absolut testa den igen! Ibland är man inte mottaglig för vissa böcker.

    SvaraRadera