måndag 1 augusti 2011

1 år sedan

Idag är det 1 år och en dag sedan flyttlasset gick upp till Leksand. Tänka sig att ett helt år har gått! Det har hänt en hel del under denna tid uppe i Leksand. I och med huvudtränartjänsten som jag har i Leksands IF Konståkning, har jag varit på resande fot långt mer än jag någonsin var i Skåne. Resorna har mest gått till Stockholm med omnejd för tävlingar och utbildning, men ett par gånger har jag så klart varit nere i Skåne.

Detta år har varit fullt av överraskningar och en hel del kulturkrockar. Skillnaden mellan Skåne och Dalarna är ungefär likadan som den mellan Danmark och Sverige. Exempelvis cyklar alla här uppe med cykelhjälm och handlar ekologiskt, det är inte alls lika vanligt förekommande i Skåne. Med detta menar jag att om exempelvis politiker ger ut ett manifest om att man ska bära cykelhjälm så gör folk detta ganska så direkt här uppe. I Skåne är de lite mer rebelliska och struntar lite i det. Samma sak har jag hört från folk som bott i Danmark, att danskarna är lite mer rebelliska och köper inte allt.

Som tjej har jag märkt en väsentlig skillnad i hur jag blir bemött sedan jag flyttade hit. Jag tänker inte dra upp exempel utan det vet får ni fråga om själva. Men det är bara för dalfolket att inse att skåningarna tar över Dalarna och Sverige förr eller senare. Leksands IF Konståkning förra huvudtränare och nuvarande är skåningar, Pågenlimpa är omåttligt populärt här uppe, Bravo-juice är det folk dricker till frukosten, Måns Zelmerlöw är allsångsledare, Eric Saade vann Melodifestivalen, konståkningens webbmaster är skåning och så även Jonas och min granne som har sin trädgård mitt emot vår. En av blomsterhandlarens medarbetare på torget är också skåning. Dessutom hoppas jag innerligt att det kommer att stå ostbågar på OLW-påsarna i fortsättningen också =)

2 kommentarer:

  1. Det har varit ett lååångt år och vi saknar Dig och Jonas.

    SvaraRadera
  2. Jo, det har varit ett långt år, men också händelserikt =) Vi kommer ju ner till Skåne med jämna mellanrum då det alltid händer saker där nere och det är jag otroligt tacksam över =)
    Stor kraaaaam till dig, Håkan och Leroy <3

    SvaraRadera