söndag 29 maj 2011

Från Lark Rise till Candleford

Jag har nyss suttit och sett Ingemar Stenmark vinna årets upplaga av Mästarnas mästare. Efter programmet fick jag en glad överraskning, andra säsongen av Från Lark Rise till Candleford skulle börja just idag =) Jag såg denna serie i höstas innan Jonas hade kommit hem från Egypten. Den var verkligen mitt söndagsnöje och verkar bli så igen! Jonas är förvisso hemma i Sverige men jag bara måste följa denna serie igen! Söndagar på Svt1 kl 21.00.

Bild lånad här.

Jag har alltid varit lite svag för engelska serier som utspelar sig på den engelska landsbygden under 1800-talet eller kring sekelskiftet 1800-1900. Det började ganska tidigt när Stolthet och fördom visades som en miniserie på tv. Jag har även följt en serie som hette Vägen till Avonlea som brukade visas på eftermiddagarna när jag kom hem från skolan. Självklart har jag även tittat på Lilla huset på prärien, dock utspelar den sig på den amerikanska landsbygden, men tiden är densamma. Senare har jag så klart läst boken Stolthet och fördom och även serien om Laura Ingalls, ja Lilla huset på prärien. Dr Quinn var en annan favorit och faktiskt klädde jag ut mig till Dr Quinn 1998 när vi skulle gå ut nian och vi nior hade utklädnadsdag. Självklart har jag även sett Anne på Grönkulla och så klart även läst böckerna om henne.

Bild lånad här.

2 kommentarer:

  1. Mästarnas Mästare har varit en rysare, ville så gärna att Ingemar skulle ta hem segern, vilkt han gjorde som den Mästare han är.
    Vilken tur att SVT-Play finns, har precis tittat på "Från Lark Rice till Candleford". Bra serie med sensmoral.

    SvaraRadera
  2. Älskar Svt-Play =) och eftersom man betalar tv-licensen är jag i min fulla rätt att titta på vad jag vill där ;)

    SvaraRadera