söndag 29 maj 2011

Tack, Mor

Ju mer vi gör det vi vill göra, ju starkare självförtroende får vi. Ju mer vi är den vi vill vara, ju starkare självkänsla får vi. Det är väldigt lätt att stärka andra människors självförtroende, genom att positivt uppmärksamma dem på saker de gör, det är lite svårare att stärka andra människors självkänsla för hur uppmärksammar man positivt människor för hur de är?

Just nu går jag en idrottscoachutbildning och i fredags när vi var där fick vi coacha varandra i vilka personer vi är. Först fick vi skriva ner tre egenskaper som vi tycker att vi har och tre egenskaper som vi skulle vilja ha. När detta var gjort fick vi en uppgift till och det var att skriva tre egenskaper vi har i vårt yrke och tre egenskaper vi skulle vilja ha i vårt yrke. Det var ganska intressant då det visade sig att mina tre egenskaper jag har och de tre jag anser mig ha i mitt yrke var ganska lika, så även de egenskaper jag skulle vilja ha.

Det var väldigt intressant med en sådan här övning. Speciellt som det i dagens samhälle pratas en hel del om att unga tjejer/kvinnor har dålig självkänsla, i föräldraskap är det många föräldrar som sliter sitt hår för att de ska stärka sina barns självkänsla och inte bara självförtroende. För att avsluta denna lilla tanketråd så har jag ett tips. Om ni vill veta hur man gör för att stärka sina barns självkänsla så gå till min Mor. Jag vet inte hur hon har gjort men hon har gett mig en god självkänsla. Ett gott självförtroende också, men det har man fått bekräftat på så många håll. Jag har aldrig tvivlat på att jag inte skulle duga för den jag är. Så här på Mors dag tycker jag det passar att säga Tack, Mor. Hur du har gjort vet jag inte, men jag har aldrig tvivlat på att jag inte skulle duga för den jag är.

Liljekonvalj till mor på Mors dag. Bild lånad här.

1 kommentar:

  1. Tack min dotter, det var fina ord och jag har alltid varit och är stolt över Dig. Blir lätt en liten tår i ögonvrån när man får sådana lovord.
    Att uppfostra barn är att vara coach, stödja, att finnas där när man behövs.
    Eftersom barn är individer, ingen kopia av en själv finns det naturligtvis ingen handbok som kan vara heltäckande.
    Men som jag alltid säger med sunt förnuft och vilja kommer man långt.
    Carpe diem, den kommer inte tillbaks
    Puss och kram

    SvaraRadera