onsdag 30 mars 2011

Leksandsvädret för tillfället

När jag vill veta väderutsikterna brukar jag gå in på www.yr.no, det är den norska väderlekstjänsten och den är mycket mer tillförlitlig än SMHI:s. När vi bodde nere i Skåne brukade jag växla mellan den danska DMI:s vädertjänst och den norska YR:s. DMI:s har jag faktiskt inte testat sedan flytten till Leksand. Nåväl, på YR:s hemsida brukar jag söka på "Leksand" och döm om min förvåning när det står 28 grader och sol på Leksand:

Nu visar det sig att det finns ett Leksand nere i Sydafrika så den väderleksrapporten stämmer säkert.

Så hur är vädret i Leksand, Sverige, idag? Yr säger två plusgrader, men det är varmare som tur är. 7-10 grader kanske, strålande sol har den inverkan. Och med tanke på att det var isbildning på älven idag tycker jag att solen kan ta i lite till. Nu vill jag ha vår! Vill ju kunna använda mina vårskor, väcka cykeln ur vinterdvalan och plocka fram solglasögonen!

2 kommentarer:

  1. Någon leksing som utvandrat? Leksand/SA ligger i ett gruvdistrikt. Metso har kontor i Dundee. Låter otroligt men säkert finns det utvandrare (bergsingenjörer) från Bergsslagen som varit nere och hjälpt till med gruvdrift.

    SvaraRadera
  2. Säkert har det varit folk från Leksand och hjälpt till nere i Sydafrika. De tyckte nog det var ett bra namn och hade säkert kul åt att vädret är helt det motsatta hemma i Sverige =)

    SvaraRadera