torsdag 17 mars 2011

Varför drömmer vi?

Som jag berättat tidigare är jag prenumerant på Plinky.com, en sida där man kan få inspiration till vad man kan skriva om i sin blogg. Så blir ni förvånade över vissa ämnen jag skriver om så kan ni tacka, eller skylla på, Plinky.com.

Så varför drömmer vi? Jag är lite kluven till vad jag tror, men en anledning tror jag är för att vi behöver bearbeta saker vi har upplevt. Har man mardrömmar brukar det bero på att man har något problem på halsen, det har stämt de gånger jag har haft mardrömmar i alla fall. Om vi pratar om vanliga drömmar har jag svårt att se att det är för att bearbeta det vi upplevt utan jag tror helt enkelt att hjärnan behöver lite semester från dagens upplevelser. Då hittar den på olika drömmar för att helt enkelt slappna av. Jag har en kan tyckas knepig anledning till till varför vi drömmer, men den är nog personlig. Eftersom jag då och då drömmer vad jag kallar sanndrömmar, tror jag att våra drömmar ibland vill varsko oss om saker som kommer att inträffa. Jag har drömt sanndrömmar sedan jag var i 11-12-årsåldern. När jag var liten blev jag otroligt rädd när det visade sig att saker jag var med om, hade jag redan varit med om tidigare. Numera blir jag inte rädd utan blir väldigt lugn istället. Jag tror att mina sanndrömmar vill hjälpa mig i mitt liv för att jag ska fatta rätt beslut.

1 kommentar:

  1. Hej Li, jag har tänkt svara på inlägget sen jag läste det... jag tror att vissa är öppnare mot det andliga och t ex kan drömma sant, sia etc - ofta ser man det hos barn. Jag har varit med om det med barnen några gånger - att de t ex har associerat något på en plats där de inte varit förut och kommit ihåg någon släkting som de aldrig träffat. Som vuxen kan man välja att skratta bort det, för att man inte förstår det, eller bevara det som en fin påminnelse att vi kanske lever inte bara precis här och nu, utan både i baktid och framtid.

    Kan drömmar hjälpa till att vägleda dig i belsut som ska tas, så är det ju bara välkommet, eller hur?

    Kram fr Karin

    SvaraRadera