onsdag 31 mars 2010

Historisk quiz-tävling

Som jag berättade om i ett tidigare inlägg så kom Jonas tidning Allt om historia hem till oss i veckan. Jonas och jag brukar alltid ha tävling med det historiska quizzet som finns med i varje nummer. Eftersom han är i Egypten för tillfället så har vi vår tävling via nätet denna gång.
Som titeln på mitt inlägg avslöjar så tänkte jag ha en liten tävling med er läsare också. Svaren kommer jag att publicera i en kommentar under detta inlägg. När ni har gjort quizzen kan ni alltså se hur många rätt ni hade och efter det får ni skriva i en egen kommentar hur många rätt ni fått. Den som vinner kommer att få äran att se sitt namn här i ett inlägg på min blogg, er blogg (om ni har någon) kommer då också att publiceras.

Självklart förstår jag att det finns en risk att ni fuskar och kollar svaren i kommentaren under detta inlägg, innan ni har svarat på frågorna, men jag litar på att ni läsare inte fuskar =)

Är ni beredda? Här kommer frågorna:
1. Ordet kejsare - liksom den ryska titeln tsar - kommer från "Caesar". Vad orsakade Julius Ceasars dör?
A. Ett epileptiskt anfall
B. Han mördades
C. Självmord

2.Vem hotade enligt legenden med att utnämna sin häst till konsul?
A. Caracalla
B. Trajanus
C. Caligula

3. Under vilken kejsare, spelad av Derek Jacobi i en klassisk BBC-serie, erövrade romarna Britannien år 43 r Kr?
A. Claudius
B. Tiberius
C. Domitianus

4. År 64 e Kr drabbades Rom av en svår brand. Vad hette kejsaren som beskyllde de kristna för att ha orsakat den?
A. Galba
B. Tiberius
C. Nero

5. Vilken kejsare byggde tvärs över norra England en försvarsmur, som markerade romarrikets nordligaste gräns?
A. Theodosius
B. Hadrianus
C. Marcus Aurelius

6. Vilken kejsare, känd från filmen Gladiator, lät sig dyrkas som den mytologiske hjälten Hercules?
A. Titus
B. Nerva
C. Commodus

7. Vem var den förste romerske kejsaren som var född i Afrika?
A. Hannibal
B. Septimus Severus
C. Basileios

8. Efter år 293 e Kr styrdes romarriket av fyra kejsare som satt i varsin huvudstad. En av dem var Trier, i nuvarande Tyskland, en annan Sirmium, i dagens Serbien. Vilka var de andra två?
A. Jerusalem och Ravenna
B. Konstantinopel och Alexandria
C. Milano och Nikomedia

9. Vem lät döpa sig på sin dödsbädd och anses därmed vara den förste kristne kejsaren?
A. Konstantin den store
B. Karl den store
C. Alexander den store

10. Vad hette det västromerska rikets siste kejsare, som fick ett av sina namn efter stadens mytologiske grundare?
A. Romulus Augustulus
B. Remus Antonius
C. Magnus Maximus

Alla frågorna är tagna från Allt om historia, nummer 4 2010.

Tävlingen pågår hela påsken så på måndag kväll (5 april) kl 18 publicerar jag vinnaren i ett inlägg här på min blogg.

3 kommentarer:

  1. Rätt svar:
    1:B, 2:C, 3:A, 4:C, 5:B, 6:C, 7:B, 8:C, 9:A, 10:A

    SvaraRadera
  2. *Tävling!* Då vaknar jag till direkt! Har dessutom läst Latin så jag tycker att jag borde ha lite gratis. Och det gick ganska bra! Jag fick 7 rätt - började med 4 raka rätt, sen 3 bommar och sist 3 rätt igen. Men nu måste jag kasta på mig kläderna och hämta Kata. Tur att jag hade satt klockan - både jag och Malin sov gott till kvart i åtta.

    Jag som alltid vill se mig som en vinnare - fick jag inte flest rätt, var jag iaf först att svara :-) (ja, om du inte har adra morgontidiga som du inte hunnit publicera ärn förstås)

    SvaraRadera
  3. 9 rätt får väl anses vara ok för en historielärare. Fråga åtta borde jag ha fattat.

    //Jonas

    SvaraRadera