torsdag 25 mars 2010

Ständigt denna Facebook

Jag har en hatkärlek till Facebook. Å ena sidan älskar jag att kunna gå in och se gamla klasskamraters foton, se vad de vänner som man inte träffar så ofta har för sig och kan hålla kontakten med. Vad jag hatar med Facebook är alla dessa grupper man blir inbjuden till. Nej, jag vill inte gå med i gruppen "vi som skruvar på mer och mer varmvatten när vi duschar", "vi som hatar att alla bra kommentarer på dumma utspel kommer man på när personen har gått", etc. Men det jag hatar mest med hela detta sociala medium är att det börjat komma upp förslag på vänner som man kan bli vän med. Vad ser jag var och varannan dag, jo människor som jag inte har träffat på flera år och det finns en anledning till att jag inte vill ha med dem att göra. Varför ska jag påminnas om knepiga människor som jag inte har gillat?? Det finns en anledning till att jag inte är vän med dem i verkliga livet heller. Varför kan jag inte bara få välja vilka jag vill vara vän med själv istället för att prackas på folk jag inte vill ha med att göra? Nu när jag ändå är inne på Facebook kan jag även ta upp hur mycket jag avskyr den riktade reklam som finns i på den högra sidan. Eftersom jag är född 1982 så förutsätter Facebook att antingen har jag barn, vill skaffa barn eller har problem med min fertilitet. Ena dagen är det reklam för billiga barnvagnar, nästa dag barnkläder för att senare (inom loppet av 10 minuter) se reklam för IVF-behandling!

Här ser ni ett urval av de annonser som jag fått på Facebook idag:
Gravidsmycken, äggdonator sökes, barnrumsmattor

Jag avskyr det av hela mitt hjärta! Tänk ifall jag inget hellre vill är än att få barn, men inte kan. Att då ständigt bli påmind om detta med annonser för barnvagnar, barnkläder, IVF-behandling etc är hemskt. Tänk ifall barn var det värsta jag visste och inte kan mer än logga in på Facebook och nästan få annonser om barn kastat i ansiktet på mig. Hur känns det egentligen? Jag tycker det är ytterst respektlöst att använda sig av riktad reklam. Om jag vill ha en barnvagn letar jag väl själv upp ett antal återförsäljare och bildar mig en egen uppfattning om den vagn som skulle passa mig bäst. Har jag problem med att skaffa barn och vill ha barn tar jag väl själv kontakt med sjukvården? Vill jag ha barnkläder kör jag väl till Ullared?!

Någon som förstår mig?

3 kommentarer:

  1. Ja, jag begriper inte att människor har denna lust att dela med sig av sitt privata jag. Du får nog ändra färg på texten eller det är ett led i att vill man läsa får man aktivea texten för att göra den synbar.
    Ann-

    SvaraRadera
  2. Vilken text är det du tycker att jag ska ändra färg på? Kram

    SvaraRadera
  3. förstår verkligen! håller med dig ja..!

    SvaraRadera