tisdag 30 mars 2010

Kvinnlig fotbollstränare sparkas för att laget gör för bra resultat!!

Hammarbys ungdomstränare för flickor födda 1997 har fått sparken. I DN idag finns det två artiklar om tränaren, en som berättar Marie Appelgrens (ungdomstränarens) version och en som tar upp klubbens. Jag har läst båda och i mina öron låter det som antingen att någon i föreningen är avundsjuk på Appelgrens framgångar eller så är det någon förälder vars barn inte platsat i laget. Sägas bör är att Appelgren visat både spets och bredd med sina flickor då hon har haft två lag i en stor fotbollscup de senaste två åren och dessutom vunnit två år på rad.

Appelgren vill inte smutskasta Hammarby utan belysa ett problem som finns inom flickfotbollen idag, men som finns även i andra idrotter som flickor utövar. Jag förstår precis vad hon menar då man i Sverige, säkert i andra länder också, har en syn på att det inte är bra att flickor tränar för mycket och i för tidig ålder. I Sverige hyllar vi den idrottare som börjat sent med idrotten men som ändå slagit igenom. De personers prestationer i idrott värderas alltid mycket högre än dem som slitit sedan barnsben. För mig är det obegripligt.

För att bilda er en egen uppfattning hittar ni artiklarna här och här.
Marie Appelgren medverkar i P1 på lördag kl 14.03, jag tänker lyssna.

Bilden har inget med artiklarna att göra.
Bilden lånad här.

2 kommentarer:

  1. Njä, dom sa under kursen att har man tur så har man nät där man bor. Annars ligger alltid lägenheterna i närheten av ett wifi-ställe :) men skönast vore ju att ha de där man bor!

    SvaraRadera
  2. Jag åker ner den 10e, så snart är det dags! :)

    Jag har väl ganska normal hy, apoliva fungerar jättebra för mig och för alla mina vänner. Vet inte om alla har normal hy eller torr/fet iofs. Den kostar bara kring 40 kr så den kan ju vara värd att testa :) Jag brukar blöta en bomullspad och pressa ur vattnet sedan på med en klick som jag strycker ut. Sen är de bara att tvätta bort smuts o smink! :D

    SvaraRadera