lördag 22 februari 2014

Dag 22

Kolla! Här är en en favoritbok från min bokhylla:
Har som vanligt svårt att välja ut just en favorit av något, samma sak med att man ska välja en tv-serie eller film att spela huvudroll/karaktär i. Jag har märkt att jag får prestationsångest i princip för jag vill ju så gärna att det ska vara något originellt och riktigt, riktigt bra. Men allt faller platt så nu när jag skulle välja en bok så blev det flera. Inte bara för att jag har svårt att välja, utan också för att de inte står i ordning i våra bokhyllor. Men från vänster till höger är böckerna

1. Röde orm (syns inte så tydligt men dock) av Frans G. Bengtsson. Lite av en favorit även om jag bara har läst Sjöfarare i västerled. Men jag log mig igenom hela boken.
2. Anna Karenina av Leo Tolstoj - inte utläst så ingen favorit.
3. Lyddie av Katherine Pearson - för lättläst så ingen favorit.
4. Millinonären och andra historier av Fritiof Nilsson Piraten - har jag läst, men kan för tillfället inte komma ihåg vad den handlar om. Men med tanke på vad jag skrivit på nummer 5 så måste det vara bra.
5 Bombi Bitt och jag av Fritiof Nilsson Piraten - som jag har skrattat mig igenom Piratens böcker och det bästa är att jag hör göingedialekt i huvudet under tiden jag läser.
6. Sound of Music av Maria von Trapp - självbiografin av filmen med samma namn. Mina kompisar och jag satte upp Sound of Music som en skolpjäs på lågstadiet. Den spelades på Malmö stadsteater 1990 med Marianne Mörck i huvudrollen som Maria. Det var där och då jag blev förälskad i historien och sedan har jag så klart sett den otaliga gånger på tv. När jag hittade denna bok i min mormors bokhylla som tonåring var jag såld.
7. Dorian Gray av Oscar Wilde - man behöver inte säga så mycket om denna bok. Jag har till och med skrivit en recension av den i bloggen. Leta i kategorin "recensioner"" så finner ni den.
8. Adventures of Huckleberry Finn av Mark Twain - läste denna som tolvåring efter att jag läst Tom Sawyers äventyr och fann Huckleberry Finn så mycket bättre. Mer välskriven om jag inte minns fel. Just denna bok är Jonas. Han läste engelska under ett år i Lund och en delkurs var Children's literature. Tack vare att Jonas sparat sina böcker har jag fått läsa en del barnboksklassiker på originalspråk, vilket jag uppskattar väldigt mycket.
9. The Crusible av Arthur Miller -har jag tyvärr inte läst. Det är Jonas bok från tiden då han läste engelska i Lund.
10. Dr Jekyll och Mr Hyde av Robert Louis Stevenson - en bra bok och en klassiker. Samma författare som till Skattkammarön, som jag också har läst tack vare Jonas pluggande av engelska i Lund.
11. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón - Zafón tillhör tillsammans med Adichie en av mina nutida favoritförfattare som jag alltid letar nya böcker av när jag går in i en bokhandel.

Detta inlägg blev mer av ett boktipsinlägg, men det får ni leva med.

1 kommentar: