fredag 7 februari 2014

Dag 7

Kolla! Här är en bild där jag oftast sitter och bloggar!
I soffan, framför tv:n. Som ni ser är tv.n igång och just nu visas reprisen av Drömmen om Sotji. En inte alltför välgjord eller informerande dokumentär, men det är som det är. Kul att konståkningen fick uppmärksamhet i alla fall. Vilket i sin tur är ganska tragiskt att jag säger detta. 
Varje år görs samma reportage och artiklar om konståkningens olika tävlingar, vilka som varit på tävling, diverse uppvisningar etc. Jag skulle önska att det var ett kontinuerligt intresse för konståkning i media ungefär som det är i fotboll. Per Adler, tidigare generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet, genomförde en omfattande undersökning  om hur stort intresset var för konståkning och till och med i Sverige var det väldigt stort. Men det är väl som det oftast är, sportjournalister har sina säkra kort att rapportera om, kunskapen om konståkning är bristfällig och därför blir det floskler på floskler i varenda artikel. Självklart är detta något jag försöker göra något åt och blir jag intervjuad svarar jag inte på de frågor som faktiskt är onödiga exempelvis "är det inte kallt i ishallen?". Hur ofta får en ishockeytränare den frågan? Och jo, självklart är det kallt, min arbetsplats är till stor del en ishall ...
Är ni intresserade av undersökningen så kan jag tyvärr inte hitta den för tillfället. Men Per Adler har skrivit en krönika om det här och lite information får man om intresset (1,8 miljoner tittare på varje mästerskap som sänds på tv i Sverige).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar