torsdag 6 februari 2014

Dag 6

Hepp! Dagens boktips!
Dagarna innan Jonas och jag skulle åka till Mexiko i januari 2011, gick jag in på Söderslätts bok och papper i Trelleborg och blev rekommenderad En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Man följer tvillingsystrarna Olanna och Kaninie och deras livsöden under kriget i Nigeria mellan 1967 och 1970. Det är lika mycket en politisk roman där man får ta del av båda sidor i konflikten som en roman som skildrar två lika, men samtidigt så olika livsval och livsöden. 
Nu var det ett par år sedan jag läste boken, men jag minns vilket intryck den gjorde på mig då. Jag har även läst Lila hibiskus av samma författarinna och Adichie är lite av en favoritförfattare för mig för tillfället. Tyvärr har jag inte lyckats hitta fler utgivna böcker, men varje gång jag är på resa går jag in på Pocket shop och letar, samma sak när jag kommer in i en vanlig bokhandel. Inte ännu alltså, men jag hoppas innerligt att fler böcker publiceras.
Bild lånad här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar