lördag 8 februari 2014

Dag 8

Om jag blev tvingad (under pistolhot) att hångla med en författare ... Det är svårt det där med författare, vem räknas som författare idag? Personligen tycker jag inte att det bara är att ge ut en bok, att skriva böcker så som Blondinbella har gjort räknas inte riktigt heller som författarskap. Inte i mina ögon i alla fall. En författare, tycker jag, är en person som skriver en berättelse, en roman om en eller flera personer och som gör att jag kan fly in i en annan värld. En biografi räknas inte heller riktigt. Hjälp! Nu känner jag att jag hamnar på djupt vatten. Jag struntar helt enkelt i vad som jag anser vara en författare och berättar bara vem jag i så fall skulle hångla med om jag verkligen var tvungen och då blir det Fredrik Backman. För tillfället ständigt aktuell känns det som och jag tror att han skulle förstå varför vi var tvungna att hångla med varandra oavsett hur mycket han älskar sin fru Neda och sina barn. Han verkar vara lite lagom galen, har pluggat religionsvetenskap och är skåning så jag kan på något vis alltid förstå vad han menar när han skriver om hur det är att vara skåning utanför Skåne. Att vara skåning i exil liksom.

Bild lånad här.

1 kommentar:

  1. Jag var också lite inne på din linje, jag är inte så lite förälskad i Backmans böcker... Men han kvalade ändå inte in på hångellistan...

    SvaraRadera