tisdag 7 september 2010

Historiskt quiz om medeltiden

Som ni vet prenumererar JonasAllt om historia och i veckan damp första numret sedan flyttlasset ner i brevlådan. Det var ju ett par månader sedan som jag hade ett historiskt quiz. Det beror lite på att Jonas tog det senaste numret med sig ner till Hurghada den veckan han hade semester och sedan dess har jag inte fått hans tidning, förrän nu.

Reglerna är de samma som tidigare. Den som lyckas pricka in flest svar skriver sitt resultat i en kommentar till detta inlägg. Den som lyckas bäst publiceras med namn och eventuell bloggadress i ett inlägg här på min blogg. De rätta svaren står i en kommentar här under, men jag litar ju på er att ni inte tjuvkikar.

Är ni beredda? Här kommer frågorna:

1. Medeltiden placeras traditionellt mellan två andra tidsåldrar. Vilka?
A. Antiken och renässansen
B. Antiken och guldåldern
C. Renässansen och upplysningen

2. Vilken yrkesgrupp under denna tidsepok hade stor betydelse för Europas medicinska och tekniska utveckling?
A. Munkarna
B. Målarna
C. Snickarna

3. Vilken av dessa upptäckter förknippas inte med slutet på medeltiden?
A. Boktryckarkonsten
B. Glasögonen
C. Ångmaskinen

4. Vilket språk hade högst status under denna epok?
A. Engelska
B. Tyska
C. Latin

5. För vilket viktigt medeltida >>dokument<< är den nordfranska byn Bayeux känd?
A. En tapet
B. En karta
C. Grottmålningar

6. Vem vann det viktiga slaget vid Hastings 1066?
A. Vilhelm Erövraren
B.Harold Godwinson
C. Påven

7. Vad kallade vikingarna den stad, som nu tillhör Ryssland och heter Novgorod, och där de bedrev handel under medeltiden?
A. Holmgård
B. Miklagård
C. Pest

8. Vilken stad erövrades under det första korståget 1099?
A. Paris
B. Rom
C. Jerusalem

9. Vilken befolkningsgrupp bebodde en stor del av Spanien fram till slutet av 1400-talet?
A. Vikingarna
B. Morerna
C. Gallerna

10. Redan under medeltiden vallfärdade pilgrimer till aposteln Jakobs grav. I vilken stad anses den ligga?
A. Santiago de Compostela
B. Jerusalem
C. Canterbury

Lycka till!

Jag hade, som vanligt, endast 8 rätt. När ska jag pricka in 10-poängaren?!

4 kommentarer:

  1. Svaren: 1A, 2A, 3C, 4C, 5A, 6A, 7A, 8C, 9B, 10A

    SvaraRadera
  2. 9 rätt av 10 för Jonas.

    SvaraRadera
  3. Hur kunde jag missa att göra quizet direkt när jag såg det häromdan? Det kändes iaf väldigt svårt men när jag väl startade gick det ändå förvånansvärt bra - 8 rätt. Den där Jonas verkar ju oslagbar :-)

    Jag har f ö mejlat hela LC-klubben i Leksand-Rättvik och hoppas att de snart hör av sig till dig!

    Kram från Karin

    SvaraRadera