torsdag 7 oktober 2010

Bokmal? Javisst =)

Jag ställde i ordning böckerna i våra bokhyllor i förra veckan.
Ovan ser ni en del av resultatet och läser ni titlarna och författarna,
ser ni att det är en salig blandning =)


I augusti skaffade jag lånekort på biblioteket. Sedan dess har jag lånat massvis med böcker, läst och njutit av dem. Här kommer en lista på de böcker jag har läst:

* Tyll, svett och frusna själar av Jurij Korotkov
* Chicago av Ala Al-Aswani
* Drottningen vänder blad av Alan Bennet
* Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë

Jag har läst två-tre böcker utöver dem jag skrivit i ovanstående lista, men jag kommer inte ihåg alla.

För tillfället har jag sju böcker hemma:
* Emma av Jane Austen (som är den bok jag läser för tillfället)
* Varför reser du? av Carl Jonas Love Almqvist (utläst och ska lämnas tillbaka idag)
* Sirila gentlemän sökes av Karin Brunk-Holmqvist
* Cupido av André P Brink
* Agnes Grey av Anne Brontë
* Kapten Corellis mandolin av Louis De Bernières
* Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë (som jag läst ut och som också ska lämnas tillbaka idag)

Sist jag var på biblioteket lånade jag tre böcker, trots att jag redan hade böcker hemma. Men när jag fick syn på dem kunde jag inte låta bli. Kapten Corellis mandolin är ju en film, så tänkte att man kunde läsa den, Agnes Grey hade jag reserverat så den skulle jag ändå hämta och Cupido blev jag bara sugen på att läsa. Om inte annat för att Cupido är samma kärleksgud som Amor. Dessutom har jag fått för mig att ordet används ungefär som "älskling" i något av de latinska språken italienska, spanska eller portugisiska. Jag har ingen aning om var jag har fått det ifrån, men har jag rätt?

I vilket fall som helst har jag läst ungefär en bok i veckan och det är riktigt kul! Det känns som att jag återupptäckt mitt läsintresse, eller så är jag inne i bokslukaråldern igen ;)

2 kommentarer:

  1. Böcker är kul, inspirerande och allmänbildande. Dessutom sköna att hålla i, jag tror inte jag vill ha en läsplatta i sängen.

    SvaraRadera
  2. Har du kollat sajten Boktipset? Man registrerar lästa böcker och betygsätter dem, sen får man anpassade förslag på böcker som man inte läst. Så kul! Jag har fått jättebra uppslag därifrån. Jag har nog aldrig lämnat bokslukaråldern - måste läsa något varje kväll för att sova gott.

    Förresten - har ett par fluffiga öronmuffar här till dig :-) Vill du att jag skickar dem eller vill du hämta dem vid tillfälle? Tror portot blir 36 kr inkl skrymmandetillägg (mer än priset för dem alltså...)

    SvaraRadera