fredag 8 oktober 2010

Dagens läsning

Jag prenumererar ju på Falukuriren så vid frukostbordet varje morgon är den en trevlig vän som levererar nyheter. Idag står det att läsa att man har öppnat en ny mottagning för mammografi i Borlänge. Smidigt att inviga den i månaden oktober som ju är bröstcancermånad varje år. I alla fall har man ju fått in en ny mammografiapparat och den heter "Mammomat". Jag gillar positiva nyheter men namnet på denna nya apparat fick mig full i skratt =) Smaka på namnet, mammomat. Visst bubblar skrattet upp inombords? Men positivt är det och det är väldigt kul att man i Borlänge har fått en ny fin mottagning för mammografi. Men namnet är så kul, i alla fall tycker jag det =) Vill ni läsa artikeln finns den här.

Språktidningen
, som ni vid det här laget vet att jag prenumererar på (tack Mor för att jag fått den i julklapp de senaste två åren), damp ner i brevlådan igår och jag har suttit och bläddrat i den lite grand idag. I slutet av varje nummer har de ett ordtest som man kan göra. Jag minns att jag i våras var så stolt över mitt resultat i ordtestet i högskoleprovet. Jag kan inte vara stolt över mitt resultat i Språktidningens ordtest. Endast 7 av 12 möjliga, ni kanske lyckas bättre?

Bild och quiz lånat från Språktidningen.

1 GAGGA
A prata
B tappa
C misslyckas
D skämta
E förvirra

2 DIPSOMAN
A badkruka
B periodsupare
C muslim
D hästfobiker
E strunt

3 BITTIDA
A muntlig
B manisk
C försenad
D tandställning
E tidigt

4 ELYSEISK
A underjordisk
B poetisk
C gammalmodig
D pompös
E himmelsk

5 OTIUM
A diktatur
B drog
C ledighet
D paradox
E förfalskning

6 VÅNNA
A frukta
B vattna
C fläta
D ljuga
E önska

7 ORNERA
A fly
B tjata
C pryda
D amputera
E undra

8 UKAS
A påbud
B undersköterska
C same
D kurva
E gravvalv

9 TIMBRE
A timglas
B parodi
C depression
D färgton
E ved

10 SJAPP
A kidnappning
B krog
C smäll
D överraskning
E stöld

11 OSTENTATION
A skryt
B kollaps
C kirurgi
D reträtt
E ostbricka

12 INSULT
A förolämpning
B kärlskada
C väst
D inläggning
E konflikt

Svaren på frågorna finner ni i kommentaren under detta inlägg.

Annars har jag läst i min biblioteksbok Emma. Jag har endast något enstaka kapitel kvar så jag lär läsa ut den ikväll innan jag somnar. Jag gillar verkligen romanen, men är ju förtjust i 1800-talslitteratur, och nu mot slutet får man veta allt och Emma, som ju är huvudpersonen, är en person som jag verkligen fattat tycke för.

Bild på Jane Austen, lånad här.

Emma är en person som drar alldeles för förhastade slutsatser, har huvudet lite i det blå men har endast goda avsikter i allt hon gör. I vissa ögonblick vill jag bara läxa upp henne för all hennes tanklöshet, vilket hennes gode vän Mr Knightley gör ideligen, men hon bli liksom en vän för mig även om hon bara är en fiktiv person. Emma är genomgod och det är kul att ju längre in i romanen man kommer, ju mer mognar hon som person. Det är en fantastisk skildring av en ung kvinnas utveckling och mognadsprocess och jag önskar henne verkligen allt gott. Tänk om det funnits en fortsättning?? Å andra sidan brukar väl inte uppföljare vara lika bra som originalen ;)

2 kommentarer:

  1. 1A gagga = prata
    2B dipsoman = periodmissbrukare
    3E bittida = tidigt
    4E elyseisk = himmelsk
    5C otium = ledighet
    6E vånna = önska
    7C ornera = pryda
    8A ukas = påbud
    9D timbre = färgton
    10B sjapp = krog
    11A ostentation = skryt
    12B insult = kärlskada

    SvaraRadera
  2. Konstiga ord, fick oxå 7 av 7

    SvaraRadera