tisdag 12 oktober 2010

Historiskt quiz

Månadens quiz, som vanligt från tidningen Allt om historia. Som vanligt finns den rätta raden i en kommentar under detta inlägg. Vem vinner denna gång? Skriv ert resultat i en kommentar till detta inlägg =)

Temat är det antika Grekland:

1. Mot vilka kämpade Aten i det peloponnesiska kriget, som pågick på 400-talet f Kr?
A. Sparta
B Perserriket
C Romarriket

2. Ordet "olympiad" användes under antiken och betecknade då tidsperioden mellan två ...
A. Idrottstävlingar
B Krig
C Val

3. Platon var utan tvekan en av antikens främsta filosofer. Innan han inledde denna karriär visade han talanger inom en annan verksamhet. Vilken?
A. Läkare
B Advokat
C Boxare

4. Var hade den minoiska kulturen sitt högsäte under århundradena kring 1500-talet f Kr?
A Aten
B Kreta
C Troja

5. Vilket område kallades kring 700-talet f Kr för Magna Graecia, det vill säga Storgrekland?
A Syditalien
B Spanien
C Afrika

6. Till vilken plats vallfärdade många greker under antiken för att rådfråga ett berömt orakel?
A Akropolis
B Sparta
C Delfi

7. Hur stor andel av invånarna i Aten hade egentligen rösträtt i den "grekiska demokratin"?
A Cirka hälften
B Cirka en fjärdedel
C Cirka en tiondel

8. Omröstningar kunde ske med hjälp av handuppräckning - eller genom att skriva på ett speciellt material. Vilket?
A Ben
B Krukskärvor
C Papyrus

9. Vem brukar räknas som upphovsman till de episka storverken Illiaden och Odysséen?
A Ayshylos
B Homeros
C Ovidius

10. Vilket handikapp brukar den ovan efterfrågade författaren förknippas med?
A Han var blind
B Han var döv
C Han hade inga ben

Det är, som jag berättat, Jonas som prenumererar på tidningen Allt om historia, själv har jag ju Språktidningen. Men eftersom Allt om historia dimper ner i brevlådan en gång i månaden och Språktidningen endast varannan månad, läser jag så klart Allt om historia när den kommer. Mycket av det som står i artiklarna känner man igen från historielektionerna i skolan och från böcker man har läst. Men i Allt om historia får man veta mer om bakgrunden till olika historiska händelser eller historiska personers privatliv. De har en förmåga att sätta de histriska skeendena i ett sammanhang och jag lär mig en hel del.

I månadens historiska quiz hade jag retliga 9 poäng!

5 kommentarer:

  1. Rätt rad: 1A, 2A, 3C, 4B, 5A, 6C, 7C, 8B, 9B, 10A

    SvaraRadera
  2. Jag är nöjd med 9R, missade 3c

    SvaraRadera
  3. Mitt sämsta resultat någonsin på dina quizar - endast 3 rätt! Man skäms. Och då har jag ändå läst både latin och grekiska på gymnasiet. Ska erkänna att jag hastade igenom det lite dock men det är bara en dålig ursäkt egentligen...

    SvaraRadera
  4. Annars kan du förresten vässa klorna på DN:s tester! Jag gillar nutidstesterna men allra helst när det är tema litteratur. Här ett på historia: http://www.dn.se/nyheter/fragesport/dn-test-historia-1.1182665

    SvaraRadera
  5. Jonas hade 8 rätt, första gången jag har fått ett bättre resultat än honom :D

    SvaraRadera