onsdag 20 oktober 2010

Hur skrämmer man en skåning?

Släng något vitt framför dem.
Japp, det är snö i Leksand.
I oktober!!

Ja, det vita är snö. 5 cm för att vara exakt.
Jag märkte dessa 5 cm när jag skulle hämta tidningen i morse.
Ballerinaskor och snö är inte en bra kombination,
även om det så bara handlar om att gå 10 meter i dessa 5 cm snödjup ...


Sedan jag kom till Leksand har jag fått höra en del skämt om skåningar och snö. På presskonferensen frågade journalisterna mig hur jag skulle klara vintern och jag svarade att det bara var skönt att komma från den skånska vintern. Men det betydde INTE att jag ville ha snö i oktober ... Nu blir jag inte rädd för lite snö, oavsett vad dalmasarna säger om skåningar. Så det så!

Men jag har gärna vinterdäck på bilen när det blir snö ...

4 kommentarer:

  1. Herregud, det blir långbyxor, långkalsonger, t-shirt, underställ, långärmad tröja, jacka etc etc har jag glömt något.
    kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalt
    puss ses om ett litet tag :-)

    SvaraRadera
  2. En skåning är en trygg person som står tryggt, lättskrämd är han inte. Snö som ligger stilla på mark är inget problem. När det snöar i Skåne är det blåsten, som gör att det blir problem, det blåser och snöar, horizontellt.

    SvaraRadera
  3. Jonas, jag tar med mig din vinterjacka och vinterskor till Arlanda.
    Mor, håller med om att det är när det snöar horisontellt på grund av blåsten som det är jobbigt med snö. Fast i vintras var det bra vinter, låg ju snö på marken hela vintern för en gångs skull.

    SvaraRadera
  4. Li, du måste genast flytta därifrån. Du såg mina bilder, hur grönt och soligt vi har det i trelleborg :)
    Kram!

    SvaraRadera