tisdag 26 oktober 2010

Gul kiwi

Idag var jag inne och handlade på Ica tillsammans med min tränarkollega Sofia. När jag kommer till fruktavdelningen letar jag alltid som en galning efter gul kiwi, då de haft det i butiken för ett par veckor sedan. Jag har dessutom efterfrågat det men biträdet som har hand om fruktavdelningen har aldrig varit på plats. Så idag var hon där och jag frågade när de får in gul kiwi igen. Då svarade hon att hon slutat att ta in den eftersom att hon alltid fick kasta den då den hann bli dålig innan de fått sålt dem. Du, lilla vän. Det var nog inte för att ingen köpte frukten som du fick kasta den. Det var nog snarare det faktum att du lade den intill den gröna kiwin så att den gula blev dålig!!

Bild lånad här. Information om gul kiwi kan ni läsa här.

Jag fick veta det när jag var på Maxi i Trelleborg i somras. Vanlig, grön kiwi kan ge folk som är allergiska mot stenfrukter allergiska besvär. Det gör däremot inte gul kiwi. Men man kan inte lägga den intill grön kiwi för då blir den dålig, plus att den tar åt sig av den gröna kiwin så att folk som är allergiska mot stenfrukter inte kan äta den gula längre. Jag har lite svårt att äta grön kiwi ibland, men sedan jag fick nys om den gula så har jag hellre ätit den.

Så en liten uppmaning till Ica: utbilda era anställda om de olika frukternas egenskaper och hur man ska förvara dem för att de inte ska bli dåliga. Idag, när så många människor är allergiska, behövs det stor kunskap även bara för att lägga upp frukt i butiken. De gör ett kardinalfel till på Ica i Leksand. Man ska inte lägga gurka och tomater intill varandra för då blir gurkan dålig.

Sedan kan man fråga sig varför jag inte upplyser butiksbiträdet om gul och grön kiwi? Men man kommer aldrig på det förrän ögonblicket gått förbi. Jag blev bara så paff när hon sade att ingen köpte den gula kiwin. Så om ni som läser min blogg vet var jag kan köpa gul kiwi i Leksand med omnejd får ni gärna upplysa mig.


Ska för övrigt sätta mig och äta 500 gram vindruvor nu och ska njuta av varenda en. Smakar det så kostar det. 32, 50 kr närmare bestämt.

Sofia, Jakob och du bjöd mig på en kiwismoothie för ett par veckor sedan. Den kunde jag äta. Tydligen räckte det som tillagning för att jag skulle kunna äta den =) Men färsk är inget jag ger mig på om jag kan undvika det.

3 kommentarer:

  1. På salladsbordet på mitt jobb fanns det knall-lila blomkål idag och hon i köket intygade att det var helt naturligt :-)

    Kram fr Karin

    SvaraRadera
  2. Ja, varför sa Du inte ifrån om Kiwin, synd nu tar de ju inte in den.
    Tror inte man säger rå kiwi utan det heter färsk frukt, så det borde gälla även för kiwi eller........

    SvaraRadera
  3. http://www.gourmetodling.com/lila-blomkal-fran-sicilien/

    SvaraRadera