tisdag 1 september 2009

Adoptera ett ord

I somras förespråkade DN:s Lotta Olsson att man skulle adoptera "utrotningshotade" ord. När jag tänker "utrotningshotade ord" tänker jag först och främst på alla dialektala ord som man inte hör längre. Själv har jag slutat att säga "rullebör" när mina åkare ska gå skottkärra på träningarna och enda anledningen till detta är för att de inte förstår vad jag menar! I vilket fall som helst så kanske det vore läge att börja använda ordet igen. Det är kanske inte så vackert men det är å andra sidan inte skottkärra heller =)

Till saken hör den att om man väljer att adoptera ett ord så gäller det att man lovar att använda ordet i dagligt tal minst 10 gånger i år. Jag vet inte riktigt vilket ord jag ska adoptera så jag har tagit ordlistan till hjälp. Jag slog upp en sida på måfå och fick fram sonika. Helt sonika ska jag numera få in detta ord/uttryck i dagligt tal minst tio gånger innan jag får byta ord. Egentligen ska man välja ett ålderdomligt ord/uttryck men jag tänker ta chansen att utvidga mitt ordförråd och sätt att uttrycka mig på. Vilket ord väljer du?

3 kommentarer:

  1. Eftersom bloggen inte varit updaterad på ett tag har jag inte kollat på ett tag.
    Adoptera ett ord - approbera tänker jag försöka med. Kan Du approbera mitt val
    Mor

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag approberar ditt val av ord =) Hur kom du på det?

    SvaraRadera