söndag 11 april 2010

Högskoleprovet

Igår gjordes ju Högskoleprovet runt om i landet. DN har publicerat orddelen idag så att man kan testa sig själv där. Jag hade 35 rätt av 40 möjliga! När jag var liten publicerade alltid Arbetet orddelen och min mor satt där på söndagsmorgonen efter Högskoleprovet varje år och kryssade i rätt svar på orden. Min mor är extremt bra på ord och när jag var liten var jag fullt övertygad om att jag också var det, trodde väl att hennes begåvning spillt över på mig, så min mor testade mig varje år. Givetvis hade jag inte så många rätt, men jag är övertygad om att jag lärde mig en hel del. Om inte annat så lärde jag mig att inte vara så styv i korken, haha. I vilket fall som helst är jag sjukt nöjd med mina 35 rätt idag. Så många rätt har jag nog aldrig haft förr.


Bild lånad här.
Här kan ni testa er, om ni vill.

2 kommentarer:

  1. Tävling frestar, som alltid... även om detta ju inte var en tävling egentligen, men kan man samla poäng så vaknar tävlingsinstinkten hos mig. Jag var löjligt nöjd med 38 rätt, tills jag såg att jag bommat bl a "få sina fiskar varma" - jag sa att det var att få mycket att göra men rätt svar var såklart en utskällning. Jag är också uppfostrad med att läsa frågorna i morgontidningen och med föräldrar med stort ordintresse. Tack för tipset! Förresten har jag skaffat min personliga webbläsare nu - jag provade först med ditt förslag men tog sedan nåt grönt med nyckelpigor.

    SvaraRadera
  2. Jag hade 39 av 40 möjliga. Mor är fortfarande strået vassare ;) /Mor

    SvaraRadera