tisdag 2 juni 2009

Jonas födelsedagsfirande

Jag fick inhandlat mina presenter till Jonas innan han var hemma från skolan igår. Jag köpte ett blomsterlexikon om krukväxter och balkongväxter till honom. Det var ett mycket pedagogiskt upplagt lexikon. På de första sidorna handlade det om hur man planterar växter, hur man ska vattna vissa växter, de svenska namnen med de latinska efter och vice versa... Smidigt som bara den. När man sedan väljer att slå upp en blomma står det hur den ska skötas och på andra sidan finns rubriken "Vad är felet" och hur man löser det. I lexikonet fanns det en hel massa blommor och vi kände att vi får inhandla Moses stentavlor och den vandrande juden. Kristi törnekrans inhandlade jag utan vetskap om vad det var för blomma igår som en del av min present.

Kl. 18.15 (mitt uppe i matlagningen och dukandet) ringde det på dörren (mina föräldrar var tidiga) så då fick Jonas fler presenter, en väska med spade, trädgårdshandskar och annat i som man har när man planterar och en bricka att ha allting på när man planterar så man slipper få jord överallt. Tack Mor och Håkan, nu slipper vi få jord i avloppet =) Efter det anlände Jonas föräldrar och lite senare kom Peter med Annie (Sara var i stallet för ridlektion). Annie var moderiktigt klädd i röd- och vitrandig tröja (precis rätt färger och mönster enligt alla modebloggar jag läser) och ett par vita Espritjeans. För att matcha hela outfiten bar hon röda halksockar och en vit sommarhatt.

Jonas och jag bjöd på grillade färsbiffar (invigning av elgrillen på balkongen med andra ord) och ugnsstekt potatis med klippt gräslök i gräddfil, ruccolasallad, tomater och gurka. Våra paprikor som vi odlat i vårt köksfönster bjöd vi också på. De var riktigt knapriga och goda, trots att de inte var gula! Efter maten bjöd vi på hallonsorbet och mangosorbet med frysta hallon och blåbär på. Supergott!

Efter maten fick Jonas resten av sina presenter. Från Sara, Peter, Annie, Fia och Jesper fick han ett presentkort i en antikaffär på Kärleksgatan i Malmö. Ska bli skoj att gå dit. Av Cecilia och Lennart fick han vårt favoritvin Villa Antinori, en fortsatt prenumeration på "Allt om historia", en sked till sin besticksamling av märket "Gammeldansk", salt- och pepparkar samt en överföring på sitt konto. Vinet får vi avnjuta någon gång i sommar, kanske efter en heldag i antikaffären =)

Tack för en trevlig kväll!!

1 kommentar:

  1. sv: Michelle är riktigt duktig! Hon har sjukt bra teknik, inte så mycket muskler för hon väger typ 2 gram :) Därför hon har så lätt för pressar osv :)
    Men hon har en stark vilja och stora förväntningar på sig själv, så hon komemr blir ritkigt duktig. Hon låg 0.2 poäng under Ann-Louise BARA!
    Nej det är ingen svårighet, bara ett snygg grej liksom :)
    kram kram

    SvaraRadera