söndag 21 juni 2009

Toscana

Som jag skrev igår har Jonas och jag varit iväg på en veckas semester i Toscana med Jonas föräldrar Cecilia och Lennart. Det var riktigt härligt att lämna Sveriges tråkiga väder. Däremot höll jag tummarna för att det skulle vara okej väder hemma och enligt min Mor var det okej väder några dagar i alla fall. Det verkar dock som att vi tog med oss solen hem från Toscana, det har varit solsken både igår och idag =)

Toscana dag 1:
Vi steg upp redan klockan 03.15 på lördagsmorgonen den 13 juni *zzz* Planet från Copenhagen Airport lyfte 07.00. Hela flygresan gick bra fram till dess att det var dags att landa i Firenze (Florens). Plötsligt hörde man hur planet tystnade till, farten sjönk och sedan hörde man motorerna dra igång igen. Hmm.. Lite mystiskt men vi tänkte inte på det närmare utan njöt bara av utsikten nedanför. När vi hade landat hörde vi plötsligt piloten prata med oss om att ena motorn i planet hade slutat att fungera när de skulle ”landa på denne lille lufthavn”. Men det var aldrig några problem då det gick att starta motorn igen. Så fick man förklaringen på varför planet hade saktat in lite tidigare. Det kändes lite dramatiskt men det var tur att de inte sade någonting om problemen då vi var i luften…

Det tog lite tid innan vi fick vårt bagage (Italien) men till slut såg jag min rosa väska på bandet och Jonas föräldrars bagage kom strax efter. Jonas och jag hade bara en väska, han har börjat snylta på utrymmet i min rosa väska!

Efter att vi fått vårt bagage begav vi oss till biluthyrningsfirman för att hämta ut vår hyrbil, en Alfa Romeo. Jag blev vice chaufför efter Lennart =) Efter att vi hämtat bilen körde vi till Lucca, en liten stad norr om Pisa. Där var supermysigt och vi åt lunch på ett litet torg. Jag hade egentligen sett fram emot en sallad till lunch men då det var flera timmar sedan frukost bestämde jag mig för pizza och jag ångrar inte mig. Italienska pizzor är fenomenalt goda!

Efter Lucca körde vi till Pisa för att titta på Lutande tornet. Jag tyckte inte det såg ut att luta nämnvärt men när jag tittade på bilderna efteråt ser man att det verkligen lutar, trots att man faktiskt rätat upp det en del.

Efter Pisa körde vi till vårt hotell Colognole. Det blev en lång biltur och att vi förvillade bort oss lite grand i Firenze gjorde inte saken bättre, men till slut var vi på rätt väg igen och vi kunde lugnt checka in på Colognole. Colognole är ett renoverat kloster där man hyr lägenheter. Klostret ligger uppe i bergen och utsikten därifrån är magnifik. Efter en lång första dag kunde vi ta det lugnt och vi åt middag på restaurangen som låg i samma byggnad som hotellreceptionen. Deras eget vin Colognole var underbart gott.

Toscana dag 2:
Efter en god natts sömn i vår lägenhet åkte vi efter frukosten till Sienna. Sienna är en gammal stad söder om Firenze. Sienna är en gammal medeltida stad med stadskärnan fortfarande inom murar. Supercharmigt tycker jag. På Siennas torg har man hästtävlingar under en festival de anordnar under våren. Tyvärr var det inga hästtävlingar när vi var där men jag kan tänka mig att det är en fantastisk upplevelse. Hästtävlingar eller inte, vi åt lunch på torget och jag fick äntligen min sallad.

Efter Sienna begav vi oss till en liten, liten stad väster om Sienna som heter San Gimignano. Här kan vi prata om medeltida stad! Staden är inom murar och man möts av vimplar i blått när man går in genom portarna och stadens torn sträcker sig upp mot himmeln. Det är en väldigt mysig liten stad men tyvärr är den en riktig turistfälla. Fullt med amerikaner och tyskar överallt och glassen vi åt på ett litet café gick på 5 euro. Med tanke på att euron står i 11,88 SEK är det en del pengar.

Vägarna till såväl Sienna som San Gimignano går rakt igenom det toscanska landskapet. Med strålande sol och vackra omgivningar på vindlande vägar ska man inte klaga. Toscana är en underbar del av Italien och vart man än ser finns det åkrar, vingårdar och olivträd i mängder. Längs vägarna lyser det av röd vallmo och gula blommor.

Toscana dag 3:
Vi var rätt möra alla fyra efter så mycket bilresande under två dagar så att denna dag spenderades vid poolen. Jag började läsa på New Moon, ni vet fortsättningen på Twilight. Vi har sett Twilightfilmen som kom för ca ett år sedan. Tyvärr måste jag tillstå att jag inte tycker att filmen Twilight är mycket att hänga i granen men boken är bra och nu hade jag äntligen tid att läsa fortsättningen. Jonas köpte Duma Key skriven av Stephen King för ett par veckor sedan så han satt i solstolen och läste den. Det var en avspänd dag och eftersom både Jonas och jag föredrar pool framför havet badade vi också lite grand. Dock var vattnet så kallt att det inte blev många minuter vi var i. Lunchen avnjöts i en av de två hyddorna vid poolen och efteråt var det bara att slänga sig i solstolen igen och fortsätta läsandet. Middag åt vi (som tidigare kvällar) på Colognoles restaurang.

Toscana dag 4:
Denna dag var det dags för tidig morgon igen. Uppstigning vid halv 8 är kanske inte supertidigt men då man äter middag sent på kvällen och inte kommer i säng förrän vid halv 12 på kvällen så är halv 8 tidigt. Vi åt frukost vid 8 och när klockan var 08.45 satte vi oss i bilen och körde ner till Rufina (byn nedanför Colognole). Vi parkerade på parkeringen mittemot tågstationen och tryckte biljetter till Firenze. Som ni säkert kan tänka er växlade inte automaten om man lade i ett för högt belopp. Vi berättade detta för Mateo (vår hotellreceptionist) när vi kom hem som skrattade och svarade ”This is Italy”. Tåget till Firenze avgick 09.29 och vi hann med det alldeles på håret. Väl på tåget satt vi sjukt nöjda över att vi lyckats köpa biljetter i tid och hunnit med tåget. När tåget väl rullade igång kom tågvärdinnan, självklart skulle vi själva ha verifierat biljetterna men hur skulle vi kunna veta det. Tågvärdinnan verifierade biljetterna åt oss, vilken tur att vi inte blev avslängda =)

Väl i Firenze hade Lennart letat reda på var alla sevärdheterna låg och vi tittade på den stora kyrkan där, bron som gick över floden och så var vi inne på museet där de har målningarna av Venus födelse och Våren. Underbart vackra tavlor och det känns roligt att ha sett dem live. Lunch åt vi på ett litet café och även idag blev det pizza, de är sjukt duktiga på det, italienarna. Det är synd att det inte finns en italiensk pizzeria på Limhamn. Eller så är det bra, vi äter ju inte pizza så ofta just för att det inte är fantastiska pizzor i våra kvarter.

Efter en lång dag i Firenze tog vi tåget tillbaka till Rufina och sedan bil uppför berget. Jag fick köra och gissa om det var roligt! Vindlande smala bergsvägar brant uppåt, kan det bli skojigare? Middag avnjöts även denna kväll på Colognoles fina restaurang.

Toscana dag 5:
Denna dag spenderades också vid poolen då vi skulle på matlagningskurs på kvällen. Jag läste vidare i New Moon, den var riktigt fängslande, och Jonas i Duma Key. Vattnet i poolen kändes inte lika kallt som tidigare dagar så det blev minsann två dopp i poolen denna dag, jag som egentligen är en badkruka.

På eftermiddagen klockan 16.00 hämtades vi av Andrea (Mateos bror och stand in) och vi gick till ett annat litet hus. Där hälsades vi välkomna till matlagningskursen av en ung italienska. Jag trodde att vi skulle göra en massa grejor själva med kockans överinséende, men så var det inte. Vi fick mest titta på det som hon gjorde och följa med i recepten. Det gjorde dock ingenting utan det var nästan skönt att bara få lyssna på en expert. Det blev bruschettor med olika grejor på som aptitretare, pasta med friterade zucchiniblommor till förrätt, ugnsstekt kotlettstek med ugnsstekt potatis till huvudrätt och äpplepaj till efterrätt. Kursen började redan vid kvart över 4 och inte förrän klockan var över 8 hade vi ätit klart alltihop. Det tog ett par timmar men kändes bara som en halvtimme. Riktigt lyckat!

Toscana dag 6:
Jonas och jag bestämde oss kvällen före att vi skulle åka in till Toscana på egen hand denna dag. Sagt och gjort, vi steg upp vid halv 9, åt frukost och körde strax innan 10 ner till Rufina. Vi hade ju inte kollat tidtabellen innan men vi hade hört att tåget skulle gå en gång i timmen. Givetvis var det fel, inget tåg kom 10.29 som vi hade förväntat oss utan inte förrän 11.29 skulle tåget gå. Jaha, vad gör man i en sovstad som Rufina i en timme? Vi köpte biljetter och gick en liten runda uppför en allé. Vid toppen av allén visade det sig att Rufina hade ett litet enotek (ställe där man kan prova viner). Att prova viner mitt på blanka förmiddagen var vi kanske inte superroade av, dessutom var inte enoteket öppet. Vi gick ner igen och Jonas köpte La Gazetta. La Gazetta är en sporttidning, eller sporttidning och sporttidning… När 75 % handlar om fotboll och resterade är annonser och övrig sport vet jag inte om jag kan kalla det en sporttidning. Dock har La Gazetta väldigt gott rykte och bl.a. Aftonbladet brukar använda dem som referens i sina artiklar. Trots att varken Jonas eller jag läst italienska gick det riktigt bra att läsa tidningen.

Till slut kom tåget in på stationen och vi klev ombord. Dagen i Firenze spenderades med strosande i staden, lunch på ett litet café och glass på en gelateria. Är man i Firenze så är man, vi gick givetvis runt i klädesbutiker också. Jonas var i himmelriket när vi var inne i Armanis butik. Dock köpte han ingenting, det är mastigt med 1817 SEK för en tröja även om det är reapris på den.

Strax innan vi åkte hem lyckades vi med konststycket att hamna på de italienska gatorna utan turister. Helt underbart men som ni vet är underbart kort och vi var alldeles för trötta för att utforska detta mer. Vi tog tåget hem och som vanligt åt vi middag på Colognoles restaurang.

Toscana dag 7:
Sista dagen i Toscana bestämde vi oss för att ta en ”trecking tour” runt i bergen. Efter frukost fick vi vägbeskrivning av vår underbare Mateo. Vandringen tog endast en timme lite drygt men hjälp vilka underbara vyer man hade där uppe ifrån! Höga berg och djupa dalar, lite dimma runt bergen, solsken ner över dalarna, det går inte att beskriva utan måste upplevas!

Resten av dagen spenderades vid poolen, sista chansen att bättra på brännan och det lyckades vi med. Ett par dagar tidigare hade jag läst ut New Moon och hade börjat på en ny, Emelie och Voltaire, populärhistoria när den är som bäst.

Toscana dag 8:
Vi steg upp runt kvart i 6 på morgonen för att checka ut och köra till Firenze. Ösregn så det passade ju bra att åka hem. Toscana är ett resmål jag gärna återvänder till och är ni nyfikna på Colognole så har de en hemsida: Azienda Agricola Colognole.

Jag återkommer med bilder när jag valt ut ett par olika. Nu ska Jonas och jag bege oss till Hemmakväll för att hyra film =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar