fredag 12 juni 2009

Överleva hur?

Ingen kan väl ha missat mordet på den 15-åriga flickan i Stureby förra veckan. Jag tycker det är fruktansvärt att man kan ta livet av en människa. Som det verkar är ju en 16-årig flicka den som uppmanat den 16-åriga pojken att döda Therese. Anhöriga och vänner till Therese sörjer och på nätet kan man läsa kommentarer dels från personer som kände henne men också andra som engagerat sig i fallet. På bloggar läser man att man hoppas att tonåringarna som berövade Therese livet ska få ett långt straff, man sympatiserar med de anhöriga men någonstans i allt detta måste det vara lika fruktansvärt för de som är föräldrar till 16-åringarna. Ingenstans hörs sympatier för dem. Hur känner sig inte dessa föräldrar? De har uppfostrat barn som tagit livet av ett annat? Jag lider med Therese, hennes familj och vänner men minst lika mycket lider jag med de två 16-åringarnas anhöriga. Jag har lite kluvna känslor för 16-åringarna som begick brottet. Brottet de begick får det att vändas på mig i magen men samtidigt, vad finns det för morgondag för dem? De kommer aldrig att leva ett normalt liv, alla vet vilka de är då det finns fotografier på dem på nätet, deras vänner kommer aldrig att förlåta dem, var kan de börja om någonstans? På ett vis är livet faktiskt slut för dem också. Frågan "varför?" de gjorde det de gjorde finns i mina tankar. Man kommer kanske få svar på frågan någon gång men allt är så oerhört att man nog inte kommer att kunna förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar